استفاده از گرافن برای بهبود قایق‌های مسابقه‌ای

شرکت انگلیسی هایدال (Haydal) قرارداد همکاری برای استفاده از نانوپلاکت‌های گرافنی در ساخت قایق‌های مسابقه‌ای امضاء کرده است. استفاده از گرافن موجب افزایش استحکام و کاهش وزن قایق‌ها می‌شود.

هایدال (Haydal) یکی از شرکت‌های تولیدکننده مواد گرافنی است. این شرکت اخیراً اعلام کرده که همکاری مشترکی با شرکت الکس توماس ریسینگ (Alex Thomson Racing) آغاز کرده است.
هایدال اخیراً شرکت ای‌پی‌ال کامپوزیت سلوشن (EPL Composite Solutions) را خریداری کرده و از طریق آن با شرکت الکس برای استفاده از مواد گرافنی در ساخت قایق‌های مسابقه‌ای همکاری خواهد کرد. شرکت الکس قصد دارد از مواد گرافنی برای کاهش وزن قایق‌ها استفاده کرده و استحکام آن‌ها را افزایش دهد؛ با این کار سرعت قایق‌ها افزایش می‌یابد.
برای شروع کار، طرفین روی فرصت‌های ممکن برای کاهش وزن تحقیق خواهند کرد. آن‌ها قصد دارند از فناوری نانوپلاکت‌های گرافنی با نام تجاری HDPlas® استفاده کنند. این نانوپلاکت‌ها می‌تواند برای تقویت پلاستیک‌های حاوی الیاف کربنی و رزین‌های اپوکسی استفاده شوند. اخیراً محققان دانشگاه کاردیف موفق شدند با استفاده از نانوپلاکت‌های گرافنی استحکام پلاستیک‌های حاوی الیاف کربنی را ۴۰ درصد افزایش دهند. این در حالی است که افزودن این نانوپلاکت‌های گرافنی استحکام ساختاری را ۱۰۰ درصد افزایش داده بود.
یکی از مواردی که طرفین به دنبال آن هستند، مدیریت حرارتی و متورق شدن پلاستیک بدنه قایق است. ری گیبز، مدیرعامل شرکت هایدال، می‌گوید: «ما خوشحالیم که با شرکت الکس به توافق رسیده‌ایم. قرار است از این فناوری در ساخت قایق‌ها استفاده شود. این فناوری می‌تواند کیفیت قایق‌ها را به گونه تغییر دهد که تفاوت آن در رقابت‌ها و مسابقه‌ها به خوبی دیده شود.»
براساس این توافق‌نامه همکاری، هایدال از نانوپلاکت‌های گرافنی در ساخت فیلم‌ها و پوشش‌ها استفاده خواهد کرد و تحقیقات پیرامون چگونگی اثر این افزودنی‌ها روی عملکرد قایق را نیز انجام خواهد داد. استوارت هوسفورد، از مدیران شرکت الکس، می‌گوید: «این که چنین فناوری جدیدی در ساخت قایق‌ها استفاده شود بسیار جالب توجه است. این که بتوانیم استحکام قایق‌ها را افزایش دهیم و در عین حال وزن را نیز کاهش دهیم بسیار شگفت‌انگیز است.»