معرفی محصولات فناوری نانو در دومین همایش غشا و فرایندهای غشایی

ستاد توسعه فناوری نانو با هدف آشنایی فعالان و پژوهشگران با حمایت‌های ستاد نانو جهت تجاری‌سازی محصولات این حوزه در دومین همایش ملی «غشا و فرایندهای غشایی» حضور یافته است.

دومین همایش ملی «غشا و فرایندهای غشایی» با هدف ارایه آخرین دستاوردهای پژوهشی و تجربیات صنعتی ارزشمند در این حوزه، فراهم‌سازی محیط مناسب جهت تعامل پژوهشگران و واحدهای صنعتی و تبیین مدل‌ها و روش‌های تجاری سازی و توسعه نوآوری، فناوری و کارآفرینی در حوزه غشا؛ آغاز به کار کرد.

غشا و فرایندهای غشایی با توجه به مزایای قابل توجه اعم از کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت محصولات، مورد توجه مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های تولیدی در حوزه صنایع شیمیایی، غذایی و دارویی، نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین نیروگاه‌ها و تصفیه‌خانه‌های پساب قرار گرفته است. با توجه به اهمیت این موضوع همایش غشا و فرایندهای غشایی از سوی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران برگزار گردیده است.

کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو نیز با حضور در این همایش به ارایه توضیحات در خصوص حمایت‌های تشویقی و مشاوره در زمینه تجاری‌سازی محصولات نانویی به شرکت‌کنندگان این همایش پرداختند.

همچنین در حاشیه این همایش اولین نمایشگاه ملی غشا نیز برگزار شده است و پژوهشگران این حوزه دستاوردها و تولیدات خود را عرضه کرده‌اند. شایان ذکر است، محصولاتی چون دستگاه فیلتراسیون به روش هارمودینامیک جهت تصفیه پساب کارخانه‌ها و سیستم جداسازی نفت از آب ساخته شده توسط شرکت آب‌روبش مهسار و همچنین غشاهای پلیمری و سرامیکی ساخته شده توسط دکتر بابالو عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز؛ از سوی فعالان فناوری نانو در این نمایشگاه ارایه شده است.

گفتنی است در این همایش دو روزه کارگاه‌هایی با عناوین، «روش‌ها و تکنیک‌های متداول و پیشرفته تعیین مشخصه و ارزیابی عملکرد غشاهای نانوساختارسرامیکی»، «مشخصه‌یابی و ارزیابی غشاهای مورد استفاده در صنعت تصفیه آب»، «چالش‌ها و تکنیک‌های طراحی آب‌شیرین‌کن‌های اسمز‌معکوس با ظرفیت کم» و «کاربرد فناوری غشایی UF در تصفیه آب آشامیدنی و استفاده مجدد پساب» برگزار می‌شود.

شایان ذکر است، دومین همایش ملی «غشا و فرایندهای غشایی» ششم خردادماه به کار خود پایان خواهد داد.