کیت تشخیص طبی برای سرطان پروستات

محققان با استفاده از نانوذرات طلا موفق به ساخت کیت تشخیص طبی برای شناسایی زودهنگام سرطان پروستات شدند. قیمت این کیت کمتر از یک دلار است و حساسیت و دقت بالایی دارد.

اخیراً مقاله‌ای منتشر شده که در آن جزئیاتی درباره ساخت کیت تشخیص طبی برای شناسایی سرطان پروستات در مراحل ابتدایی درج شده است. این کیت با قیمتی کمتر از یک دلار می‌تواند در مدت زمان یک دقیقه با حساسیت و دقت بالاتر از روش‌های رایج، سرطان پروستات را شناسایی می‌کند. این کار توسط محققان دانشگاه مرکزی فلوریدا انجام شده است. در حال حاضر برای شناسایی سرطان پروستات باید نمونه‌برداری‌هایی از بیمار انجام داد که کاری دردناک و تا حدی غیردقیق است.
اینول رورا، سرطان‌شناس و اورولوژیست مؤسسه سرطان بیمارستان فلوریدا، می‌گوید: «این روش بسیار جالبی است که در عین سادگی بسیار بهتر از روش‌های رایج عمل کرده و هزینه آن نیز بسیار کم است.»
زمانی که یک تومور سرطانی شروع به رشد می‌کند، بدن اقدام به تولید آنتی‌بادی‌هایی می‌کند. این کیت تشخیص طبی می‌تواند با استفاده از نانوذرات طلا، اقدام به شناسایی این آنتی‌بادی‌ها کند. زمانی که یک قطره از خون بیمار که با سوراخ کردن نوک انگشت به دست می‌آید، روی این کیت قرار می‌گیرد در صورت وجود آنتی‌بادی‌ها، نانوذرات موجود در سطح کیت به یکدیگر متصل شده و می‌چسبند. با این کار ابعاد نانوذرات افزایش می‌یابد.
یکی از ویژگی‌های نانوذرات طلا، جذب و پراش نور توسط آن‌هاست، بنابراین با استفاده از روش آرایه پراش نور پویا (NanoDLSay) می‌توان ابعاد دقیق این ذرات را شناسایی کرد. ابعاد این نانوذرات نشان می‌دهد که آیا شخص دچار سرطان پروستات است یا خیر و در صورت وجود بیماری در چه مرحله از بیماری قرار دارد.
هرچند در این کیت از نانوذرات طلا استفاده شده است اما هزینه آن بسیار کم است. یک بطری از محلول نانوذرات طلا که قیمتی در حدود ۲۵۰ دلار دارد می‌تواند برای تولید ۲۵۰۰ تست مورد استفاده قرار گیرد.
بعد از سرطان ریه، سرطان پروستات دومین سرطان کشنده در میان مردان است که هر سال ۲۴۰ هزار نفر به آن مبتلا شده و ۲۸ هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.