همکاری مشترک برای تجاری‌سازی نانوسیال روان‌ساز

دو شرکت فعال در حوزه ساخت روان‌ساز برای توسعه، تولید و توزیع نانوسیال روان‌ساز مورد استفاده در حفاری چاه‌های نفت تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.

شرکت فلوتک اینداستریز (Flotek Industries) اخیراً تفاهم‌نامه همکاری با شرکت سلازیم (Solazyme) به امضاء رسانده است که در قالب آن، دو شرکت اقدام به تجاری‌سازی فناوری موسوم به Flocapso™ می‌کنند. Flocapso™ نوعی افزودنی است که به سیال‌های مورد استفاده در حفاری افزوده می‌شود. همچنین فلوتک قصد دارد تا روان‌ساز شرکت سلازیم موسوم به Encapso™ را به بازار خاورمیانه وارد کند. Encapso™ اولین روان‌ساز کپسوله شده زیست‌تخریب‌پذیر است که برای سیالات مورد استفاده در حفاری به کار می‌رود.
براساس این توافق‌نامه، فلوتک و سولازیم روی تجاری سازی Flocapso™ همکاری خواهند کرد. در ساخت Flocapso™ از فرمولاسیون پتنت شده Complex nano-Fluid® شرکت فلوتک و فناوری Encapso™ استفاده شده است.
نتایج آزمون‌های آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد که افزودنی Flocapso™ اجازه استفاده از سیال‌های مبتنی بر آب را در چاه‌ها داده و دیگر نیازی به محصولات گرانقیمت مبتنی بر روغن وجود ندارد. چنین محصولی می‌تواند زیست‌سازگار بوده و چالش‌های جهانی در حوزه حفاری را رفع کند.
جان چیشولم، مدیرعامل فلوتک، می‌گوید: «همکاری ما با سلازیم اهمیت زیادی دارد و گام مؤثری به سوی تثبیت موقعیت فلوتک در بازار است. محصول روان‌ساز سلازیم نیز برای حفاری‌ بسیار مناسب است. ما با این همکاری مشترک می‌توانیم توانمندی‌های خود را افزایش دهیم.»
نانوسیال شرکت فلوتک (CnF®) فرمولاسیون پتنت‌ شده‌ای دارد که برای بهبود عملکرد ادوات حفاری در چاه‌های نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این محصول می‌توان نرخ تولید را افزایش داد. نانوساختارهای مورد استفاده در این محصول می‌تواند نقش به سزایی در بهبود عملکرد این نانوسیال داشته باشد.
سال گذشته از CnF® در حفاری استفاده شد که نتایج قابل توجهی به دست آمد. این دو شرکت علاوه بر همکاری در این حوزه، اقدام به تشکیل یک ائتلاف راهبردی کردند که به موجب آن سلازیم حق توزیع انحصاری روان‌ساز این شرکت را به فلوتک داده است.