انتشار نتایج موفقیت‌آمیز نانودارو ضد سرطان ریه

یک شرکت داروسازی اقدام به انتشار نتایج مربوط به داروی ضدسرطان خود کرده است. این دارو که در آن از نانوذرات پلیمری استفاده شده می‌تواند سلول‌های کوچک سرطان ریه را نیز از بین ببرد؛ بعد از ۱۰۳ روز هیچ رشد مجدد سلول سرطانی مشاهده نشده است.

بلند تراپیوتیکس (Blend Therapeutics)، یکی از شرکت‌های داروسازی، تا کنون دو داروی ضدسرطان ارائه کرده است. این شرکت اخیراً اطلاعات مربوط به برنامه Pentarin™ خود را که به داروی BTP-277 اختصاص دارد منتشر کرده است.
BTP-277 اولین سری از داروهای Pentarin™ حاوی نانوذرات پلیمری است که می‌تواند بافت‌های سرطانی عمیق بدن را از بین ببرد. نتایج به دست آمده از این نانودارو در قالب پوستری با عنوان Pentarins: Improved tumor targeting through nanoparticle encapsulation of miniaturized biologic drug conjugates در نشست سالانه تحقیقات سرطان (AACR) ارائه شده است.
BTP-277 یک لیگند زیستی است که به صورت ویژه برای هدف گیری سلول‌های سرطانی طراحی شده است. این لیگندها با استفاده از قلاب‌های شیمیایی خود به محل مورد نظر پزشکان متصل می‌شوند. این نانوذرات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند به تومور متصل شده و آن را محاصره کنند. ابعاد کوچک نانوذرات موجب شده تا این ساختارها بتوانند به نواحی بسیار عمیق بافت سرطانی بچسبند و داروی مورد نظر را در آن رها کنند.
ریچار ووستر از مدیران این شرکت می‌گوید: «پنتارین یک دارو اتصالی زیستی ویژه بوده که به صورت اختصاصی برای تومورهای جامد طراحی شده است. این ماده با ساختار منحصر به فرد خود می‌تواند به صورت انتخابی به سلول‌های سرطانی متصل شود و به نواحی عمیق آن نفود کند. این فرمولاسیون جدید یک پیشرفت قابل ملاحظه در حوزه درمان سرطان است. پنتارین ما، BTP-277، قادر است تا سلول‌های کوچک سرطان ریه را هدف قرار دهد. ما امیدواریم که مطالعات لازم روی این دارو برای آزمون‌های بالینی آن تا اوایل ۲۰۱۶ انجام شود.»
نتایج مندرج در این پوستر نشان می‌دهد که داروی BTP-277 بسیار مؤثر است چرا که بعد از ۱۰۳ روز هیچ یک از سلول‌ها تومور مجددا رشد نکرده‌اند.