دومین نمایشگاه فناوری و نوآوری INOTEX 2015 برگزار می‌شود

دومین نمایشگاه بین المللی فناوری و نوآوری(INOTEX2015) با حضور شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، سازمان‌ها و مراکز علمی و پژوهشی داخلی و خارجی از ۱۹ خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرده و تا جمعه ۲۲ خردادماه برپا است.

دومین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری  با رویکرد بسترسازی برای تعریف همکاری‌های فناورانه بین‌المللی و تسهیل تبادل توانمندی‌های فناورانه کشورهای مختلف دنیا (انتقال فناوری‌های بروز دنیا) از سوی پارک فناوری پردیس و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری برگزارشده است.

توسعه فناوری با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی، شکل‌گیری تجارت و تعاملات اقتصادی حول محور فناوری،بسترسازی برای تبادلات فناوری میان شرکت‌های فناور ایرانی و خارجی‌، تبدیل شدن به بزرگترین رویداد تبادل فناوری منطقه، تبادل تجارب شرکت‌های موفق در تجاری‌سازی و توسعه فناوری، تقویت مناسبات بین‌المللی و افزایش ظرفیت سیاسی با استفاده از فناوری وکمک به شکل‌گیری و گسترش اتحاد منطقه‌ای با استفاده از ظرفیت فناوری برخی از اهداف کلان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری است.

در نمایشگاه INOTEX2015، بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی و خارجی، آخرین دستاوردهای فناوری و نوآوری خود را درحوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، گاز و پتروشیمی، اتوماسیون صنعتی و سیستم‌های هوشمند، زیست فناوری، نانو فناوری، انرژی های نو، هوافضا و تجهیزات پزشکی عرضه نموده‌اند.

همچنین شرکت‌هایی از کشورهای روسیه، هند، کره‌جنوبی، بلژیک، فرانسه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، یونان، رومانی، آذربایجان، پاکستان و چین در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.
 
برگزاری نشست بین‌المللی شبکه‌سازی نوآوری در نمایشگاه INOTEX2015

هم‌زمان با برپایی نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری، نشست بین‌المللی «شبکه‌سازی نوآوری» نیز برگزارمی‌شود. در این نشست اساتیدی از کشورهای کره‌جنوبی، فرانسه و اتریش در کنار قریب به ۲۰ نفر از متخصصان و صاحب‌نظران، سیاست‌گذاران و اساتید حوزه فناوری و نوآوری در شش بخش تخصصی، به بحث و بررسی موضوعات مرتبط با موضوع نشست می‌پردازند.

عناوین نشست‌های تخصصی به شرح ذیل است:
•    جایگاه و اهمیت شبکه‌ها در فرآیند نوآوری- نقش زیرساخت‌ها و شبکه‌های مشاوره و پشتیبان
•    ویژگی‌ها و ساختار شبکه نوآوری به منظور ارتقاء اثربخشی و کارآیی فرآیند نوآوری- ارائه مورد فناوری اطلاعات
•    نقش شبکه‌ها در مراحل مختلف فرآیند نوآوری- ارائه موردی شبکه بیوتکنولوژی پزشکی
•    سیاست‌گذاری و نقش دولت‌ها در پشتیبانی از زیرساخت‌های لازم برای موفقیت شبکه‌های نوآوری- ارائه مورد نانو
•    مهم‌ترین عوامل و الزامات ارتقاء توانمندی نوآوری بنگاه‌ها در شبکه‌های نوآوری- ارائه مدل و نتایج پیمایش نوآوری

همچنین از جمله اعضا و سخنران‌های این نشست می‌توان به دکتر سرکار؛ دبیرستاد توسعه فناوری نانو، دکتر شیخ‌زین‌الدین؛ معاون تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر اسدی‌فرد؛ مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی و دکتر دیناروند؛ معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره داشت.

لازم به ذکر است، در نمایشگاه سال گذشته ۱۸ تفاهم نامه تبادل فناوری بین شرکت‌های ایرانی و کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه به ارزش تقریبی ۶ میلیون دلار منعقد شده و بر اساس قراردادهای انتقال فناوری نهایی شده ۶ شرکت نیز از تسهیلات قرض‌الحسنه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به این موضوع اختصاص یافته بود بهره‌مند شدند.