کارگاه معرفی کاربردهای فناوری نانوفیلترها در صنایع نیروگاهی برگزار شد

کارگاه معرفی کاربردهای فناوری نانوفیلترها در صنایع نیروگاهی با حضور جمعی از مدیران نیروگاه‌ها و مدیران شرکت‌های گروه مپنا و کارشناسان کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو، ۲۵ خرداد‌ماه در محل شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا(توگا) برگزار شد.

کارگاه تخصصی” فیلترهای هوای نیروگاهی با فناوری نانو ” با حضور جمعی از مدیران شرکت‌های گروه مپنا ، مدیران نیروگاه‌های کشور و کارشناسان کارگروه صنعت و بازار ستاد توسعه فناوری نانو، ۲۵ خرداد‌ماه در محل شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا(توگا) برگزار شد.

در این کارگاه، مهندس فقیهی معاونت فنی و عضو هیات مدیره شرکت بهران فیلتر به معرفی فیلترهای نانویی ساخته شده در این شرکت، مزایا و کارایی آنها پرداختند.

معاونت فنی شرکت بهران فیلتر در این کارگاه در خصوص استفاده از فناوری نانو در ساخت فیلترها افزود: «استفاده از نانوالیاف در پوشش‌ها مزیت‌هایی چون ارتقا راندمان فیلتراسیون از طریق کاهش اندازه سوراخ‌ها و همچنین افزایش عمر فیلتر با بهره‌گیری از فیلتراسیون سطحی را در پی دارد.

به گفته وی، روش تولید نانوالیاف که در این شرکت استفاده شده و در دنیا نیز متداول است؛ روش الکتروریسی است. همچنین در دستگاهی که برای این کار استفاده می‌شود از یک محصول پلیمری استفاده می‌شود و تحت تاثیر اختلاف پتانسیل بسیار زیاد رشته‌های پلیمری با قطر نانومتری تشکیل می‌شوند. با استفاده از این فناوری الیاف پلیمری با قطر ۵۰ تا ۳۰۰ نانومتر بدست آمده است.

مهندس فقیهی در خصوص انواع آسیب‌هایی که به توربین‌ها وارد می‌شود خاطرنشان کرد: «خوردگی، گداختگی، رسوب‌گذاری، فرسایش و گرفتگی سوراخ‌های خنک‌کاری پنج عامل اصلی آسیب به توربین‌های نیروگاهی و صنعتی است.
وی ادامه داد: “افزایش سطح حفاظت از توربین (افزایش راندمان) و افزایش طول مدت کارکرد فیلتر از مزایای مهمی است که فیلترهای نانویی ساخته شده در فیلتراسیون و صنایع دارند”.

وی با بیان اینکه فیلترهای نانویی این شرکت آزمایش‌ها و تست‌های کیفی را با موفقیت طی کرده و استانداردهای ملی و بین‌‌المللی لازم را دارد تصریح کرد: “این محصول در نیروگاه متعددی در کشور بعنوان مثال سیکل ترکیبی کرمان در مدت دوسال مورد استفاده قرار گرفته و تایید مصرف‌کننده را دریافت کرده است”. در بازار خودرو نیز برای تعدادی از کامیون‌ها، خودروهای تجاری و شبکه اتوبوسرانی درون‌شهری کلان‌شهر مشهد نیز مورد استفاده قرار گرفته و از این سازمان خصوصی نیز تاییدیه دریافت نموده است. همچنین در حال حاضر نیز در پالایشگاه هاشمی‌نژاد‌، منطقه انتقال گاز پارسیان و پالایشگاه‌های تبریز‌، شیراز و بندرعباس نصب شده و در حال بهره‌برداری است.

گفتنی است، در حاشیه این کارگاه جهت استفاده از فیلترهای نانویی ساخته شده در شرکت بهران فیلتر برای فیلتراسیون هوای ورودی لکوموتیوهای ساخت شرکت مپنا و همچنین استفاده از فیلترهای نیروگاهی در نیروگاه‌هایی که از سوی گروه مپنا راه‌اندازی می‌شوند، مذاکراتی فیمابین شرکتها ی گروه مپنا و شرکت بهران فیلتر با محوریت ستاد نانو صورت پذیرفت .