حمایت طرح ویژه اتحادیه اروپا از شرکت گرافینا

این حمایت منجر به ساخت، نصب و راه‌اندازی یک کارخانه تولیدی جدید خواهد شد که ظرفیت تولید شرکت را تا ۲۰۰ برابر افزایش خواهد داد و به تقویت پیشگامی جهانی آن کمک خواهد کرد.

شرکت‌ گرافینا (Graphenea)که در سان‌سباستین و کمبریج و MA ایالات متحده آمریکا مستقر است و در زمینه تحقیقات و تولید گرافن فعالیت می‌کند، توسط طرح «SME Instrument» برنامه افق ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا انتخاب شده است تا بتواند پروژه صنعتی خود را رشد داده و آن را توسعه دهد. این پروژه به خاطر پیشگام بودن، و پیشرفت فناورانه و دگرگون‌ساز آن انتخاب شده است. شرکت گرافینا در سال ۲۰۱۴ دارای بیش از ۴۰۰ مشتری از ۵۰ کشور دنیا بوده است. این شرکت با درآمد ۱٫۲ میلیون دلاری، حدود ۱۰ درصد سهم بازار گرافن را در اختیار دارد.
پروژه این شرکت، از بین ۶۱۴ پروژه‌ای انتخاب شده است که توسط بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپا ارسال شده بود. این حمایت منجر به ساخت، نصب و راه‌اندازی یک کارخانه تولیدی جدید خواهد شد که ظرفیت تولید شرکت را تا ۲۰۰ برابر افزایش خواهد داد و به تقویت پیشگامی جهانی آن در این بخش کمک خواهد کرد. در چارچوب این اقدام، ۲٫۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خواهد شد و ۲۰ نفر نیروی آزمایشگاهی ماهر نیز تربیت خواهند شد.
به گفته جِسو دلا فونتِ، بنیان‌گذار و مدیر عامل گرافینا، «این موضوع یک ارتقای بسیار مهم محسوب می‌شود، چرا که طرح کسب و کار شرکت را تسریع خواهد داد. این امر، به رشد سریع‌تر شرکت کمک کرده و به تقویت جایگاه جهانی آن در این صنعت منجر خواهد شد». «شرکت می‌خواهد در زمینه سنتز جهانی گرافن بهترین باشد. حمایت مالی اتحادیه اروپا به تحقق این آرمان کمک خواهد کرد».
پروژه ارائه شده شرکت گرافینا به «SME Instrument» برنامه افق ۲۰۲۰، (نسخه اروپایی برنامه SBIR (برنامه‌ تحقیقات نوآوری کسب و کارهای کوچک) ایالات متحده آمریکا) نتایج خوبی را دربرخواهد داشت و این شرکت در زمینه تحقیقات و تولید گرافن مورد حمایت واقع خواهد شد. فرایند توسعه یافته و ثبت پتنت شده‌ی گرافینا بسیار کارآمد و سازگار با محیط‌زیست است.
«SME Instrument» مبلغ ۱٫۸ میلیون دلار به این پروژه اختصاص خواهد داد تا شرکت بتواند کارخانه تولیدی پایلوت خود را راه‌اندازی و بهینه‌سازی کرده و گرافن با کیفیت بالا با کاربردهای صنعتی تولید کند. ساخت و راه‌اندازی تجهیزات کارخانه جدید، ۲۴ ماه زمان خواهد برد و در صورتی که همه چیز براساس برنامه پیش برود، کارخانه در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی می‌شود.