اگزوزوم‌های حاوی RNA برای تشخیص و درمان بیماری

پروکسی لایف ساینس (Proxy Life Science) برنامه‌ای برای دسترسی محققان به فناوری جدید خود راه‌اندازی کرده است. در این فناوری از اگزوزوم‌های حاوی RNA برای تشخیص و درمان بیماری استفاده می‌شود. اگزوزوم‌ها نانوساختارهایی برای حمل مواد درمانی هستند.

شرکت پروکسی لایف ساینس (Proxy Life Science) برنامه‌ی فروش لیسانس فناوری خود را با هدف ایجاد دسترسی به فناوری RAN به بخش دانشگاهی و صنعتی، راه‌اندازی کرده است. از این فناوری می‌توان در بخش تشخیص و تحقیقات استفاده کرد.
ProxysomeTM فناوری‌ای است که به محققان اجازه‌ می‌دهد تا زیست‌مواد ژنتیکی موجود در سیستم گردش خون یا دیگر سیالات بدن را شناسایی کنند، بدون این که نیاز به نمونه‌برداری بافتی باشد.
از این فناوری می‌توان در تشخیص زودهنگام بیماری و درمان از طریق آزمایش خون، ادرار و دیگر سیالات بدن استفاده کرد. شرکت پروکسی، پتنت این فناوری را به ثبت رسانده است. این شرکت از طریق این برنامه جدید خود شرایط را برای استفاده از فناوری پتنت شده خود برای محققان تسهیل کرده است.
دو پتنت به شماره‌های ۸۰۲۱۸۴۷ و ۸۴۷۶۰۱۷ با عنوان « Microvesicle-Based Compositions and Methods » مربوط به روش استخراج RNA از خون و شناسایی و آنالیز زیست‌مولکو‌ل‌های مولد بیماری است.
پیتر زیکوروسکی، مدیرعامل شرکت پروکسی، می‌گوید: «با جمع‌اوری ترکیبات مورد نظر از خون با این فناوری، می‌توان درباره وضعیت سلول‌ها، بافت‌ها و اندام‌های مختلف بدن اطلاعاتی کسب کرد و درصورت وجود بیماری، آن را شناسایی کرد. برخلاف نمونه‌برداری‌های رایج بافت، در این روش می‌توان پیشرفت بیماری را به صورت دینامیک و متناوب بررسی کرد. این قابلیت تنها در این روش وجود داشته و نمی‌توان با نمونه‌برداری رایج بافت آن را انجام داد. این فناوری ابزار تشخیصی بسیار خوبی است.»
استفاده از اگزوزوم‌های حاوی RNA در تحقیقات زیست‌فناوری بسیار رایج بوده و از آن برای شناسایی سرطان می‌توان استفاده کرد.
بیشتر سلول‌های بدن از خود ترکیبات زیستی وارد جریان خون یا دیگر سیالات بدن می‌کنند. در صورت وجود بیماری، این ترکیبات تغییر کرده و از روی آن می‌توان بیماری را شناسایی کرد. در این فناوری از نانوساختاری حاوی RNA استفاده شده تا بتوان بیماری را شناسایی و درمان کرد.