توالی‌سنجی DNA با نانوحفره، از آزمایشگاه تا بازار

توالی‌سنجی DNA یکی از موضوعات بسیار مهم در حوزه پزشکی، زیستی فناوری و فناوری‌ نانو است. طی یک دهه گذشته تلاش‌های زیادی برای کاهش هزینه توالی‌سنجی و بهبود این فناوری انجام شده است. اخیرا گزارشی درباره روند توسعه این فناوری طی ده سال گذشته منتشر شده است.

مرکز پایش فناوری، اولین گزارش خود را با عنوان « توالی‌سنجی DNA با نانوحفره، از آزمایشگاه تا بازار» منتشر کرد. در این گزارش روند توسعه فناوری توالی‌سنجی DNA با استفاده از نانوحفره طی ده سال گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاری دولت‌ها و سیاست‌های کلان آن‌ها برای سوق دادن تحقیقات به سوی این فناوری و برنامه‌های تشویقی برای تجاری‌سازی این فناوری از جمله موارد تشریح شده در این گزارش است.
در این گزارش، اخبار علمی منتشر شده در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته و داستان توسعه این فناوری در یک بازه زمانی ده‌ ساله ارائه می‌شود. روش‌های ساخت نانوحفره، نانوحفره‌های مناسب برای توالی‌سنجی، روش‌های به دام اندازی DNA، چگونگی بهبود سیگنال‌های به دست آمده، از جمله بخش‌‌های مهم این گزارش است.
یکی از نتایج اصلی این گزارش آن است که فناوری توالی‌سنجی DNA به بلوغ خود نزدیک شده به طوری که دستگاه‌هایی با کارایی بالا برای توالی‌سنجی به بازار عرضه شده است. بنابراین محققان داخلی می‌توانند از این تجهیزات برای بهبود تحقیقات خود استفاده کنند و بهتر است به جای سرمایه‌گذاری روی نحوه توسعه فناوری توالی‌سنجی به بخش کاربردهای این فناوری بپردازند.
برای مطالعه این گزارش، به این صفحه مراجعه کنید.
filereader.php?p1=main_943359f44dc87f6a1