اثربخشی نانوذرات در درمان سرطان خون در موش‌ها

محققان با استفاده از نانوذرات، موفق به رهاسازی نوعی دارو به بدن موش شدند که موجب از بین رفتن تومور سرطانی در این حیوان می‌شود. این نانوحامل شانس زنده ماندن در موش‌های را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

پژوهشگران دانشگاه واشینگتن روش درمانی مبتنی بر نانوذرات ارائه کردند که می‌توان با آن نوعی سرطان خون در موش‌ها را از بین برد. این نانوذرات، محتویات دارویی خود را در هنگام عبور از جریان خون محافظت کرده و در نهایت رهاسازی دارو را در سلول‌های سرطانی بهینه‌سازی می‌کنند. سال‌هاست که محققان به دنبال ساخت چنین نانوحاملی برای محافظت از داروها هستند. 
این نانوذرات می‌توانند ترکیبات دارویی را حمل و پروتئینی موسوم به Myc را مسدود کنند. Myc در بسیاری از سرطان‌ها نظیر سرطان خون فعال می‌شود. نتایج آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ترکیب بازدارنده Myc بسیار مؤثر است. اما زمانی که این ماده به جریان خون تزریق می‌‌شود، به سرعت از بین می‌رود، در نتیجه باید توسط یک ماده دیگر محافظت شود.
پیش از این اثرات مثبت این ماده روی سرطان ثابت شده بود اما به محض وارد شدن به بدن تخریب می‌شد. در این پژوهش محققان با استفاده از نانوذرات، این ماده را محافظت کرده و وارد بدن موش کردند. نتایج نشان داد که تا زمانی که نانوذرات سالم بمانند، دارو درون این نانوذرات محفوظ خواهد ماند. این گروه تحقیقاتی نشان دادند زمانی که این دارو درون نانوذرات قرار گیرد می‌تواند موش‌ها را تا ۵۲ روز زنده نگه دارد، در حالی که در موش‌هایی که دارو بدون نانوذرات به کار گرفته شده  تنها ۲۹ روز زنده ماندند. در واقع این ماده بدون نانوذرات نمی‌تواند اثربخشی زیادی داشته باشد.
مایکل توماسون، از محققان این پروژه، می‌گوید: «ما از نتایج به دست آمده بسیار هیجان‌زده هستیم، پیش از این هیچ سندی مبنی بر اثربخش بودن نانودرمان در این بیماری وجود نداشت. ما این نانوذرات حامل دارو را به بدن تزریق کردیم و دریافتیم که تومورها هر کجای بدن که باشند، خواه در مغز قرمز استخوان یا طحال، از بین می‌روند.»

نتایج این پژوهش در نشریه Molecular Cancer Therapy منتشر شده است.