استفاده از نانوالیاف سلولزی در ساخت تراشه‌های کامپیوتری

محققان موفق به استفاده از نانوالیاف سلولزی در ساخت تراشه‌های کامپیوتری شدند. مزیت این کار، زیست‌تخریب‌پذیر و زیست‌سازگار بودن آن است. دفع مواد نیمه‌هادی در طبیعت به عنوان چالشی در بخش محیط زیست شناخته می‌شود.

مواد مورد استفاده در ادوات الکترونیکی قابل حمل، معمولاً زیست‌تخریب‌پذیر نبوده و برخی از آن‌ها برای محیط زیست خطرناک هستند. در تلاش برای تولید مواد زیست‌سازگارتر، محققان دانشگاه ویسکونسین مادیسون با همکاری پژوهشگرانی از وزارت کشاورزی آمریکا موفق به ساخت تراشه‌ای نیمه‌هادی از جنس چوب شدند.
ژنگیانگ ما در مقاله‌ای که در نشریه Nature Communications منتشر کرده نشان داده است که می‌توان از نانوالیاف سلولزی برای ساخت تراشه کامپیوتری استفاده کرد. این تراشه زیست‌تخریب‌پذیر از جنس چوب است. ژنگیانگ ما می‌گوید: «بیشترین چیزی که در این تراشه استفاده شده چوب است که از آن برای زیرلایه استفاده شده است. تنها چند میکرون از مواد دیگر در این تراشه استفاده شده است. این تراشه را می‌توان در محیط زیست نظیر جنگل رها کرد چرا که با اطمینان می‌توان گفت این تراشه در طبیعت از بین رفته و تبدیل به کود می‌شود.»
سای، از محققان این پروژه، می‌گوید: «اگر شما یک درخت را قطعه قطعه کنید در نهایت به ساختارهای بسیار ریزی خواهید رسید که به آن‌ها سلولز می‌گویند که برای ساخت کاغذ از آن‌ها استفاده می‌شود. اگر این کار را ادامه دهید تا به مقیاس نانومتری برسید، نانوالیاف سلولزی به دست می‌آید.»
سای می‌افزاید: «نیازی نیست که این کوچک‌سازی را بیش از این ادامه دهید. چوب یک ماده جاذب رطوبت بوده و زبری زیادی دارد. برای حل این مشکل ما روی سطح آن را با اپوکسی پوشاندیم.»
گانگ و همکارانش بیش از یک دهه است که روی پلیمرهای زیستی فعالیت می‌کنند. او مدتی است که به دنبال استفاده از این مواد در ساخت تراشه است. دلیل اصلی گانگ برای استفاده از این مواد، زیست‌تخریب‌پذیر بودن و زیست‌سازگار بودن آن‌هاست. در حال حاضر از آرسنید گالیم که ماده‌ای سمی و خطرناک است، برای ساخت ادوات بی‌سیم استفاده می‌شود.