افزاره ای برای برای رمزگذاری کوانتومی ادوات مخابراتی

اخیرا پتنتی توسط شرکت وایت‌وود انکریپشن سیستمز به ثبت رسیده است که در آن فناوری تولید سخت‌افزار کدگذاری سیستم‌های کوانتومی مورد محافظت قرار گرفته است. این دستگاه قابل انتقال با مخابرات فیبرنوری رایج است.

شرکت وایت‌وود انکریپشن سیستمز (Whitewood Encryption Systems) در حوزه توسعه نسل جدید دستگاه‌های رمزگذاری فعالیت دارد. این شرکت موفق به ثبت پتنتی با شماره ۹۰۰۲۰۰۹ در دفتر USPTO شده است. این پتنت مربوط به فناوری سخت‌افزار کوچکی است که می‌تواند رمزگذاری کوانتومی امنی را برای طیف وسیعی از ادوات مخابراتی انجام دهد.
الید مایند شرکت همکار وایت‌وو است. جان سرافینی از مدیران شرکت الید مایند می‌گوید: « این پتنت می‌تواند موقعیت شرکت وایت‌وود را در بخش مدیریت کلید کوانتومی تثبیت کند. با استفاده از این پتنت امکان ارائه راهکارهای عملی برای تولید انبوه و ارزان قیمت این سخت‌افزار فراهم می‌شود. این فناوری به ما کمک خواهد کرد تا فرصت تازه‌ای برای توسعه سریع سیستم‌های رمزگذاری ارائه کنیم، سیستم‌هایی که می‌تواند با پروتکل‌های امنیتی فعلی انطباق داشته باشد.»
سیستم‌های مخابراتی کوانتومی بسیار پیچیده، دست‌ساز و گرانقیمت هستند و معماری آنها به گونه‌ای است که با شبکه فیبر نوری فعلی و زیرساخت‌های مخابراتی رایج قابل انطباق نیستند. تطبیق دادن مخابرات کوانتومی با شبکه مخابرات فعلی بسیار پرهزینه است. با استفاده از این فناوری جدید می‌توان روشی ارزان قیمت برای تولید سیستم‌های کوانتومی ارائه کرد که قابل استفاده در شبکه مخابراتی مبتنی بر فیبرنوری است.
جان نوردهولت یکی از مخترعان این فناوری می‌گوید: « برای اجرایی کردن سیستم کدگذاری کوانتومی، ما باید در طراحی و معماری این سیستم تجدیدنظر کنیم. بخش گرانقیمت این سخت‌افزار که برای مخابرات کوانتومی ضروری است، به یک سرور اصلی منتقل شده است. با این کار هزینه‌ها بین مصرف‌کننده‌های مختلف تقسیم می‌شود. یکی از مزیت‌های این روش آن است که کاربر می‌تواند از شبکه منفک شده اما از مزایای امنیت کوانتومی هنوز بهره‌مند باشد.»
وایت‌وود شرکت تابعه آلید مایند است که روی تجاری‌سازی مالکیت‌های فکری فدرال کار می کند.