استفاده از جوهر نانوسیم نقره برای ساخت فیلم رسانا

سی‌تری‌نانو (C3nano) فناوری جوهر رسانای مبتنی بر نانوسیم نقره خود را در اختیار شرکت هیتاچی قرار می‌دهد تا فیلم‌های لایه نازک شفاف با این جوهرها ساخته شود. این فیلم می‌تواند جایگزین اکسید قلع ایندیم شود.

سی‌تری‌نانو (C3nano) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید فیلم‌های رسانای شفاف (TCTFs) و جوهرهای مورد استفاده در ساخت حسگرهای لمسی و صنعت نمایشگر است. این شرکت اعلام کرد که همکاری مشترکی با شرکت هیتاچی کمیکال برای توسعه TCFs با استفاده از جوهرهای مبتنی بر نانوسیم نقره (Activegrid™)آغاز کرده است. با این همکاری مشترک امکان تولید نسل جدیدی از حسگرهای لمسی انعطاف‌پذیر برای استفاده در نمایشگرهای منحنی فراهم خواهد شد.
هیتاچی از این جوهرها که ماتی اندکی داشته و عبور نور به خوبی از آن‌ها انجام می‌شود برای تولید TCTfs استفاده می‌کند که مقاومتی در حدود ۳۰ تا ۵۰ اهم دارد. هدایت الکتریکی و عملکرد نوری این فیلم شفاف در حد اکسید قلع ایندیم است. این فیلم می‌تواند جایگزین مناسبی برای اکسید قلع ایندیم باشد.
شونیچیرو اوچیمارو، از مدیران شرکت هیتاچی، می‌گوید: «با فناوری Activegrid™ ، شرکت هیتاچی می‌تواند حسگرهای لمسی با هدایت الکتریکی بالا و عملکرد نوری الکتریکی مناسبی تولید کند. از انجایی که این محصول مقاومت کمی داشته و انعطاف‌پذیر است، Activegrid™ می‌تواند برای مصارف مختلف به کار گرفته شود.»
کلیف موریس، مدیرعامل شرکت سی‌تری‌نانو، می‌گوید: «هیتاچی سابقه طولانی در پیشگامی فناوری و نوآوری محصولات داشته که این کار منجر به تولید نسل جدید حسگرهای لمسی قدرتمند می‌شود. همکاری با هیتاچی که یکی از بهترین شرکت‌های جهان در ساخت پوشش‌های نوری است، به مشتریان ما اطمینان می‌دهد که محصولاتی با کیفیت ممتاز و با امکان رقابت‌پذیری بالا تولید کنند.»
بسیاری از متخصصان این حوزه معتقداند که به زودی گزینه‌های مختلفی برای جایگزینی اکسید قلع ایندیم به بازار عرضه می‌شود. این محصولات می‌توانند ویژگی‌هایی داشته باشند که اکسید قلع ایندیم فاقد آن است. اخیراً گزارشی با عنوان ITO-Replacement 2015 Report در این باره منتشر شده است.