پیشنهاد تدوین ۲ استاندارد بین‌المللی در حوزه فناوری نانو توسط ایران

دو استاندارد بین‌المللی از سوی جمهوری اسلامی ایران به ایزو پیشنهاد شد. این دو استاندارد هم اکنون توسط دبیرخانه کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو(ISO/TC229) به ۳۳ کشور عضو اصلی کمیته برای رای‌گیری و نظر‌دهی ارسال شده است.

عناوین استانداردهای پیشنهادی:

Nano-enhanced air filter media using nanofibres — Characteristics, performance and measurement methods

Nanotechnologies — Nanoclays — Characteristics and measurements

لازم به ذکر است، فیلترهای بهبودیافته با نانوالیاف شامل فیلترنیروگاهی، فیلتر خوردوهای سنگین و سبک و ماسک‌های تنفسی نانویی چند سالی است که در کشور تولید می‌شود. در واقع با استفاده از فناوری نانو کلاس جدیدی از فیلترها ارائه شده‌اند این فیلترها در مقیاس بالا در کشور تولید می‌شوند و چندین شرکت خارجی نیز تولید کننده این نوع فیلترها هستند.
 
همچنین با تبدیل فیلترهای معمولی به فیلترهای نانویی یک سری ویژگی‌ها و خواصی مطرح می‌شود که باید مورد بررسی قرار گیرند. در واقع در این استاندارد قرار است ویژگی‌ها و خواص یک فیلتر نانویی مشخص شده و روش‌های اندازه‌گیری آنها ذکر شود. با توجه به امکان توسعه بازار و صادرات این نوع محصولات و نیاز به استاندارد بین‌المللی برای این امر، این موضوع در کمیته فنی استانداردهای فناوری نانو جزء اولویت‌ها قرار گرفت و پیش‌نویس استاندارد فیلترهای هوای نانویی با همکاری این کمیته و یک شرکت داخلی تولید کننده فیلترهای نانویی تهیه شد و برای ایزو ارسال شد.

استاندارد پیشنهاد شده دیگر، استاندارد ویژگی‌های نانوکلی یا نانوذرات خاک رس است. هم اکنون در کشور نانوکلی توسط چند شرکت نوپا در حال تولید است و در دنیا هم چندین کشور این محصول را تولید می‌کنند. نانوکلی کاربردهای بسیار زیادی دارد و یکی از اولویت‌های نانومواد در کشور است که در آینده نزدیک در کشور و در سطح جهانی بازار بزرگی پیدا خواهد کرد. پیش‌نویس اولیه این استاندارد با همکاری کمیته استاندارد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و یک تیم دانشگاهی تهیه شده است. در این استاندارد مهمترین پارامترها و ویژگی‌های نانوکلی با توجه به کاربردهای آن و روش‌های اندازه‌گیری این پارامترها ارائه خواهد شد. این دو استاندارد می‌بایست مراحل مختلف تدوین استاندارد بین‌المللی را طی کنند تا منتشر شوند.

شایان ذکر است، در حال حاضر ۳ استاندارد بین‌المللی در حوزه فناوری نانو با رهبری ایران تدوین شده است و ایران جزء ۹ کشوری است که در حوزه فناوری نانو در سازمان بین المللی استانداردسازی مسئول تدوین استاندارد بوده‌اند.