بازتاب تحولات علمی و صنعتی نانو در ماهنامه فناوری نانو

ماهنامه فناوری نانو با هدف بیان آخرین دستاوردها، تحولات و رویدادهای علمی و تجاری داخلی و خارجی حوزه فناوری نانو منتشر می‌شود. به تازگی نسخه چاپی آرشیو سال ۱۳۹۳ این ماهنامه در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

«ماهنامه فناوری نانو» با هدف بیان آخرین دستاوردها، تحولات و رویدادهای علمی و تجاری خارجی و داخلی حوزه فناوری نانو و انتشار مقالات پژوهشی پژوهشگران دانشگاهی کشور، از سوی ستاد توسعه فناوری نانو منتشر می‌شود.
ماهنامه فناوری نانو که در چهاردهمین سال انتشار خود قرار دارد، در ابتدا تحت عنوان خبرنامه تحولات نانوتکنولوژی با هدف آشنایی محققان، پژوهشگران و مدیران کشور با آخرین تحولات علمی انجام گرفته در عرصه فناوری نانو و تبیین برنامه‌ها و سیاست‌های کشورهای پیشرو در این زمینه شروع به فعالیت نمود. تا دی‌ماه ۱۳۸۰، هفت شماره از مجله به صورت ناپیوسته انتشار یافت و سپس انتشار آن تا بهمن‌ماه ۱۳۸۴در قالب دوهفته‌نامه ادامه یافت و هر سال ۲۳ شماره از آن در اختیار علاقمندان قرار می‌گرفت. از بهمن‌ماه ۸۴، دوره انتشار مجله به یک ماه تغییر یافته و در طول ده سال گذشته در قالب ماهنامه فناوری نانو منتشر شده است.
در ابتدا عمده مطالب این ماهنامه شامل اخبار علمی و روند سرمایه‌گذاری جهانی در فناوری نانو بود، اما با ورود جمهوری اسلامی ایران به جمع دارندگان برنامه ملی برای توسعه این فناوری، کمک به هدایت مسیر حرکت کشور در این زمینه در سرلوحه وظایف مجله قرار گرفت.
همچنین با گسترش فعایت فناوری نانو در کشور، اخبار و مباحث داخلی نیز بخشی از فضای مجله را به خود اختصاص داده است. اکنون مطالب ماهنامه با هدف بیان آخرین دستاوردها، تحولات و رویدادهای علمی و تجاری داخلی و خارجی در حوزه فناوری نانو و انتشار مقالات مروری و آموزشی در چند بخش مجزا با عناوین ذیل تدوین و ماهانه به چاپ می‌رسد.:

–  نانو در ایران: شامل آخرین رویدادهای فناوری نانو در کشور و معرفی محصولات و تجهیزات ساخت داخل
 پژوهش در ایران: شامل معرفی برخی از دستاوردهای پژوهشگران و فناوران دانشگاهی کشور
–  مقالات: شامل مقالات علمی، تحلیلی و مروری

گزارش های صنعتی: شامل ارائه نمایی کلی از کاربردهای فناوری نانو در صنایع مختلف
گزارش های پایش فناوری: شامل تحلیلِ روند و چشم انداز توسعه فناوری نانو در حوزه های خاص و اولویت دار
–  اخبار پژوهشگران: شامل آخرین تحولات و دستاوردهای پژوهشگران فناوری نانو در جهان
–  اخبار تجاری‌سازی: شامل آخرین فناوری‌ها و محصولات تجاری‌سازی شده و رویدادهای کسب و کاری  در حوزه فناوری نانو 
–  اخبار مدیران: شامل اخبار مربوط به روند کلی توسعه فناوری نانو و مدیریت کلان آن در سطح جهان
در برخی شمارگان این ماهنامه، صفحاتی به  گفتگو با فعالان و پژوهشگران موفق فناوری نانو اختصاص می‌یابد.
مخاطبان اصلی ماهنامه فناوری نانو به شرح زیراند:
استادان دانشگاه؛ به منظور آگاهی از روند جهانی تحقیقات و هدایت دانشجویان، 
دانشجویان و پژوهشگران؛ به منظور دستیابی به آخرین دستاوردهای علمی، 
مدیران و کارشناسان دولتی؛ به منظور اطلاع از چگونگی برخورد سایر کشورها با عرصه‌های مختلف فناوری نانو 
مدیران صنایع؛ به منظور استفاده از تجارب شرکت‌های مختلف در بهره‌گیری مؤثر از فناوری نانو
تا تیرماه امسال، ۲۱۳ شماره از این ماهنامه منتشر شده و نسخه الکترونیکی تمام شماره های نشریه در صفحه ماهنامه فناوری نانو در پایگاه اینترنتی ستاد توسعه فناوری نانو (www.nano.ir) قابل دسترس است. همچنین علاقمندان به دریافت نسخه چاپی این ماهنامه می‌توانند، به صفحه راهنمای اشتراک ماهنامه فناوری نانو در این پایگاه مراجعه نمایند.
شایان ذکر است،‌ نسخه چاپی آرشیو سال ۱۳۹۳ ماهنامه فناوری نانو نیز منتشر شده است و متقاضیان تهیه این آرشیو می‌توانند به پایگاه اینترنتی نانوسان مراجعه و یا با شماره تلفن ۶۶۸۹۱۱۷۴ تماس حاصل نمایند.
گفتنی است نسخه الکترونیکی ماهنامه فناوری نانو از طریق پایگاه magiran و پایگاه اینترنتی و اپلیکیشن جار و طاقچه نیز قابل دریافت است.