تصفیه ارزان آب‌های آلوده با نانوساختارهای پلیمری

اخیراً فناوری جدیدی موسوم به NanoClearTM ارائه شده است که با هزینه بسیار کم و صرف انرژی اندک می‌تواند آب‌های آلوده را تصفیه کند. این فناوری در حال حاضر مورد توجه یکی از شرکت‌های بزرگ چینی قرار گرفته است.

شرکت دایس آنالیتیک (Dais Analytic) در حوزه کسب و کار نانومواد فعالیت دارد و محصولاتی برای بازار آب و انرژی به مشتریان خود ارائه می‌کند. دایس اخیراً اعلام کرده است که فناوری NanoClearTM دارای پتانسیل‌های بالایی در حوزه آب و انرژی است.شرکت واترانرژی نکسوس (Water-Energy Nexus) صاحب این فناوری بوده و به دنبال کاربردهای تجاری این فناوری در صنایع مختلف است. 

معمولاً برای تولید الکتریسته مقدار زیادی آب مصرف می‌شود و از سوی دیگر از الکتریسیته نیز برای تولید آب آشامیدنی استفاده می‌کنند. درحال حاضر تقاضا برای آب و انرژی به شکل روزافزونی در حال افزایش است. بنابراین کشورها به دنبال یافتن روش‌های ارزان‌تر برای تولید آب و انرژی هستند. در این فناوری از نانوساختارهای پلیمری برای تصفیه آب استفاده شده است.
اخیراً شرکت دایس اقدام به راه‌اندازی سایتی برای معرفی این فناوری جدید کرده است. این فناوری جدید جنبه‌های مختلفی دارد برای مثال تولیدکنندگان فولاد ممکن است به دنبال تولید راهکارهای ارزان‌قیمتی برای تولید آب باشند که این فناوری می‌تواند راهگشای آن‌ها باشد. همچنین برخی صنایع برای تولید روان‌ساز، حلال یا مواد شیمیایی مختلف نیازمند فرآیندی برای جلوگیری از آلودگی آب و تصفیه مجدد آن باشند. دایس معتقد است که این فناوری جدید فرصتی برای تولید ارزان قیمت آب در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا آب آلوده خود را بدون نیاز به صرف انرژی زیاد تصفیه کرده و مجدداً مورد استفاده قرار دهند.
اخیرا در نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آب در چین نسبت به فناوری NanoClearTM علاقمند شده است. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از رودخانه‌ها و آب‌های جاری در چین آلوده شده‌اند و طبق اظهارات این شرکت، نیاز جدی برای فناوری تصفیه آب با صرف انرژی کم وجود دارد.
تیم تانگردی، مدیرعامل شرکت دایس، می‌گوید: «تولیدکنندگان و مسئولان شهرداری می‌توانند با استفاده از این فناوری جدید، با هزینه کم آب آلوده را تصفیه کنند. با فناوری NanoClearTM این فرصت به‌وجود می‌آید که یکی از چالش‌های بزرگ جهانی را رفع کرد.»