ساخت شناساگر نوری گرافنی برای اینترنت پرسرعت

شرکت کربن ساینس (Carbon Sciences) در راستای افزایش تقاضا برای اینترنت پرسرعت، اقدام به تولید ادوات الکترونیکی مبتنی بر گرافن کرده است. این شرکت در اولین گام، شناساگر نوری گرافنی ساخته که قادر به تبدیل سیگنال‌های با سرعت ۲۵۰ گیگابایت در ثانیه است.

شرکت کربن ساینس (Carbon Sciences) روی تجاری‌سازی و توسعه فناوری‌های مبتنی بر گرافن فعالیت دارد. این شرکت اخیراً اعلام کرده است که قصد تولید ادوات مبتنی بر گرافن را برای محاسبات ابری دارد. قطعات نوری الیاف مبتنی بر گرافن نظیر شناساگرهای نوری، لیزر الیافی و سوئیچ‌های نوری می‌تواند گلوگاه‌های فعلی در مخابرات نظیر دیتاسنترها را برای محاسبات ابری رفع کنند.
فناوری اپتیک الیاف یکی از ستون‌های اصلی اینترنت است. با رشد قابل توجه کاربران اینترنتی و در نتیجه افزایش شرکت‌های خدمات‌دهنده مبتنی بر سیستم‌های ابری، نظیر گوگل و فیسبوک، مواد الیافی مورد استفاده در این صنعت در حال رسیدن به محدودیت سرعت خود هستند.
هرچند سیگنال‌ها می‌توانند با سرعت نزدیک به نور حرکت کنند اما اطلاعات نمی‌توانند با این سرعت منتقل شوند چرا که انتقال آنها محدود به سرعت شناساگرهای نوری است که سیگنال‌های نوری را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند. این سیگنال‌های الکتریکی هستند که توسط تراشه کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در حال حاضر شناساگرهای نوری از مواد نیمه‌هادی نظیر ژرمانیوم، آرسنیک و ایندیم ساخته می‌شوند. فیزیک بنیادی این مواد به گونه‌ای است که سرعت انتقال از میان آنها به ۲۵ گیگابایت در ثانیه محدود است. بنابراین باید به دنبال استفاده از جایگزین‌هایی نظیر گرافن برای این سیستم‌ها بود.
شرکت کربن با استفاده از نرخ پاسخ نوری وسیع گرافن و سرعت انتقال بار بالای آن اقدام به ساخت ادوات مخابراتی مبتنی بر گرافن کرده است. این شرکت ادواتی نظیر شناساگرهای نوری، لیزرهای الیافی و سوئیچ‌های نوری را تولید کرده است که می‌تواند محدودیت سرعت فعلی را بشکند.
در حال حاضر تقاضا برای استفاده از ویدئوهای با کیفیت در اینترنت رو به افزایش بوده و کاربران به دنبال استفاده از اینترنت با سرعت بالاتر هستند. به همین دلیل اولین قطعه‌ای که این شرکت اقدام به ساخت آن کرد، شناساگر نوری گرافنی است. با استفاده از گرافن می‌توان تا سرعت ۲۵۰ گیگابایت در ثانیه اطلاعات را انتقال داد.