پروژه اروپا برای استفاده از فناوری‌ نانو در بسته‌بندی مواد غذایی

هدف پروژه اِسوارنیش، رفع محدودیت‌های ناشی از ساده‌سازی ساختارهای چندلایه و توسعه راهکارهای بسته‌بندی قابل‌ بازیافت، کم هزینه و سازگار با محیط زیست با اتکا بر پیشرفت‌های فناوری‌ نانو است.

۸ سازمان از ۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با همکاری یکدیگر کنسرسیوم پروژه‌ای را به نام اِسوارنیش (SVARNISH) تشکیل داده‌اند که مراکز تحقیقاتی و شرکت‌هایی را دربرمی‌گیرد که دارای تخصص گسترده‌ای در حوزه‌های مرتبط با پروژه هستند. این پروژه که از اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شده است، تا ماه آگوست سال جاری میلادی به اتمام می‌رسد.
پیشرفت‌های اخیر در حوزه فناوری و افزایش آگاهی از مسائل زیست‌محیطی، باعث شده است که محققان به دنبال راهکارهای ابداعی برای صنعت بسته‌بندی مواد غذایی باشند. این صنعت نیازمند انطباق با این پیشرفت‌ها است تا بتواند به نیازهای مشتریان و مسائل زیست‌محیطی پاسخ دهد. موانع اکسیژن و رطوبت و مقاومت مکانیکی از جمله عوامل اصلی تعیین کننده کیفیت محصولات بسته‌بندی مواد غذایی محسوب می‌شوند.
درحال حاضر برای بسته‌بندی مواد غذایی از ساختارهای چندلایه استفاده می‌شود که این امر خواص و کارکردهای متفاوتی را برای بسته‌بندی به همراه دارد. ساختارهای چند لایه گران بوده و بازیافت آن‌ها دشوار است. از چندی پیش از کاربردهای جدید فناوری‌ نانو در بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود که این امر منجر به بهبود خواص شده است.
هدف پروژه اِسوارنیش، رفع محدودیت‌های ناشی از ساده‌سازی ساختارهای چندلایه و توسعه راهکارهای بسته‌بندی قابل‌ بازیافت، کم هزینه و سازگار با محیط زیست با اتکا بر پیشرفت‌های فناوری‌ نانو است.
هدف پروژه مذکور، کاهش حدود ۲۰ درصدی قیمت بسته‌بندی مواد غذایی، کاهش ۸ تا ۱۰ درصدی ضایعات مواد، کاهش ۵۰ درصدی زمان فرایند ساخت، کاهش ۵۰ درصد مصرف انرژی به همراه کاهش ۵۰ درصدی ضایعات مواد غذایی،کاهش ۵۰ و ۸۵ درصدی فیلم‌های مورد استفاده برای بسته‌بندی مواد غذایی و در نهایت قابل‌بازیافت ساختن آن‌هاست.
مراکز فناوری آیدو (AIDO) در اسپانیا، ماتری در انگلیس (MATRI)، نوفیما (NOFIMA) در نروژ، شرکت‌های آرتیبال (ARTIBAL) در اسپانیا، A.HATZOPOULOS S.A. در یونان، SNANO در ترکیه، AROMA PRAHA در چک و FERRERO SPA در ایتالیا از سازمان‌های همکار این کنسرسیوم محسوب می‌شوند.
این پروژه منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری اتحادیه اروپا تأمین می‌کند.