نشست مدیران پژوهش‌سراهای کشور و مسئولان شبکه توانا برگزار شد

نشست هم‌اندیشی مدیران پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور و مسئولان شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی توانا، شنبه ۱۷ مردادماه، در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.

نشست هم‌اندیشی مدیران پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور و مسئولان شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی توانا، شنبه ۱۷مردادماه، در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.

در این نشست ۳۹ نفر از مدیران پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، ۵ نفر از کارشناسان شبکه توانا، خانم فائقه اسلامی پور، مدیر باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو،آقای سیدمجتبی قدمگاهی، کارشناس مسؤول ستاد توسعه فناوری نانو در حوزه دانش‌آموزی و خانم نظریان به عنوان نماینده وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، خانم اسلامی‌پور ضمن بیان تاریخچه‌ای از تجهیز و افتتاح آزمایشگاه‌های نانوی دانش‌آموزی در سطح کشور و اشاره به مسائل و گلوگاه‌های موجود در فعالیت‌های باشگاه نانو، برنامه‌های باشگاه نانو برای حل این مسائل را ارایه کرد. وی در ادامه افزود: «باشگاه نانو تمام تلاش خود را به منظور ارتقای کیفیت خدمات به این مراکز به کار خواهد گرفت و از نظرات و پیشنهادهای مدیران پژوهشسراها نیز استقبال می‌کند».

خانم اسلامی‌پور، هدف اصلی طرح توانا را آموزش پژوهش‌محور دانست و بیان کرد که حتی اگر دانش‌آموزی فقط با نحوه کارکردن یک دستگاه هم آشنا شود ما به مقصود خود رسیده‌ایم و نباید از تمام دانش‌آموزانی که از امکانات آزمایشگاه استفاده می‌کنند انتظار انجام پروژه‌های بزرگ داشت؛ البته از دانش‌آموزان توانمند و با علاقه‌مندی بالا که پروژه‌های خوبی را انجام و ارائه می‌دهند نیز حمایت خواهد شد.

در ادامه این نشست، آقای گیلانی، کارشناس شبکه توانا، طرح توانا و اهداف و برنامه‌های آن را تشریح کرد. سپس وی به شرح آیین‌نامه‌ ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌ها پرداخت و گفت: «اطلاعات کامل آیین‌نامه به زودی در پایگاه اینترنتی باشگاه نانو قرار داده خواهد شد». گیلانی، شاخص‌های ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌ها را ۴ مورد معرفی کرد که این موارد شامل فعالیت‌های آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی، دستاوردهای آموزشی و میزان همکاری‌های شبکه‌ای آزمایشگاه‌ها است. وی در آخر اشاره کرد که نتیجه ارزیابی عملکرد سالانه آزمایشگاه‌ها در جشنواره بین‌المللی نانو که در مهرماه هر سال برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.

در ادامه جلسه، با برگزاری پرسش‌و‌پاسخ، به سوالات مختلف حاضرین در نشست، از جمله نحوه حمایت از نیروی انسانی مستقر در پژوهشسراها و زمان ارائه بسته‌های آموزشی جدید، پاسخ داده شد. همچنین در این جلسه، بسته آموزشی پژوهشسراهایی که قبلا آن را دریافت نکرده بودند، تحویل داده شد.

شایان ذکراست که از جمله مصوبات این نشست می‌توان به مواردی همچون برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان و دانش‌آموزان از طرف باشگاه نانو در مهر و آبان سال جاری در محل پژوهشسراها و همچنین تشکیل کمیته مشترک، متشکل از بعضی مدیران پژوهشسراها و کارشناسان باشگاه نانو به منظور نوشتن شیوه‌نامه شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو اشاره کرد.