تولید نانوجوهر انعطاف‌پذیر برای ساخت حسگر

محققان ژاپنی موفق به تولید نانوجوهری شده‌اند که از آن می‌توان برای تولید حسگر استفاده کرد. این گروه با استفاده از این جوهر انعطاف‌پذیر حسگر برای رصد فعالیت‌های عضلات بدن ساختند.

محققان دانشگاه توکیو موفق به ساخت جوهر جدیدی شدند که می‌توان آن را در یک مرحله روی منسوجات قرار داد. این جوهر رسانا بوده و می‌تواند میان بخش‌های مختلف الیاف ارتباط ایجاد کند. 
این جوهر جدید قابلیت استفاده در صنعت الکترونیک را دارا بوده و در ادواتی نظیر وسایل ورزشی نیز می‌تواند استفاده شود. امکان ساخت حسگرهایی برای اندازه‌گیری شاخص‌های زیستی نظیر ضربان قلب و انقباض عضله‌ها با این جوهر وجود دارد.
قطعات الکترونیکی چاپی فعلی نظیر ترانزیستورها، دیودهای نشر نور و پنل‌های خورشیدی را می‌توان روی زیرلایه‌ای از جنس پلاستیک قرار داد. مواد پلاستیکی معمولاً سفت و سخت هستند و باید آن‌ها را به گونه‌ای نرم و قابل انعطاف تولید کرد تا امکان استفاده و پوشیدن توسط انسان فراهم شود. با این حال بسیار دشوار است که جوهری تولید کرد که هم رسانای الکتریکی بوده و هم کاملاً انعطاف‌پذیر باشد و از همه مهمتر این که نیاز به روش‌های پیچیده چند مرحله‌ای برای تولید نداشته باشد.
اخیراً گروه تحقیقاتی تاکو سمیا از دانشگاه توکیو جوهر رسانای الاستیکی تولید کرده‌اند که می‌توان با یک مرحله آن را روی منسوجات به کار برد. در این جوهر از نانوذرات نقره، حلال‌های آلی، لاستیک فلورین و سورفاکتانت فلورین استفاده شده است. این جوهر کاملاً رسانا بوده و زمانی که کشیده می‌شود می‌تواند تا سه برابر ابعاد اولیه خود کِـش بیاید بدون این که هدایت الکتریکی آن افت کند.
محققان با استفاده از این جوهر جدید موفق به ساخت حسگری شدند که می‌تواند روی مچ و ساعد بسته شده و فعالیت‌های بدن را رصد کند. در این حسگر از مدارات تقویت‌کننده آلی استفاده شده است. این حسگر می‌تواند با شناسایی پتانسیل‌های الکتریکی عضلات، فعالیت‌های عضلات را رصد کند. ابعاد این حسگر ۴ در ۴ سانتیمتر است.

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان “Printable elastic conductors with a high conductivity for electronic textile applications” منتشر شده است.