عرضه محصولات مبتنی بر فناوری نانو در نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان

فناوران با معرفی محصولات مبتنی بر فناوری نانو در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان حضور یافتند و در راستای تجاری‌سازی و توسعه بازار این محصولات، آخرین دستاوردهای فناوری نانو در حوزه صنعت ساختمان را به علاقمندان و فعالان این صنعت معرفی نمودند.

شرکت‌ها و فناوری‌های عرضه شده در این نمایشگاه عبارتند از:

۱. شرکت تعاونی تولید رنگ و رزین الوان: این شرکت با معرفی محصول نانوسیل الوان، آخرین دستاوردهای خود در زمینه فناوری نانو را در این نمایشگاه ارائه داد. نانوسیل الوان با استفاده از فناوری نانو، یک لایه نفوذی بیرنگ بر روی سطح تشکیل می‌دهد و از نفوذ موئینه آب و مواد مخرب محلول در آب به درون سطح جلوگیری می‌کند. از اثرات استفاده از این محصول در صنعت ساختمان می‌توان به این موارد اشاره نمود:

•    ایجاد سطح آبگریز(زاویه تماس بالای ۱۵۰ درجه)
•    نفوذ به اعماق مصالح
•    عدم تشکیل فیلم بر روی سطح
•    حفظ قابلیت تنفس‌پذیری
•    خشک شدن سریع بدون ایجاد سطح چسبنده
•    عدم تغییر ظاهر سطح مورد نظر
•    ایجاد مقاومت در مقابل نور خورشید

از این محصول می‌توان بر روی بتن، سطوح سیمانی، آجر، سنگ و… استفاده نمود.

۲. شرکت بسپارسازان ایرانیان (بسا پلیمر): این شرکت با ارائه نانوکفپوش‌های اپوکسی مقاوم به سایش در این نمایشگاه حاضر شد. در این محصول، استفاده از نانوذرات باعث افزایش سختی و کاهش میزان سایش سطح می‌گردد و در نتیجه عمر سازه را افزایش می‌دهد. نانوکفپوش‌های تولید شده برای کاربردهای خاص مانند ایجاد مقاومت به مواد شیمیایی، ایجاد یکپارچگی در سطح، ایجاد سطوح آنتی باکتریال، آنتی ایزو استاتیک بودن و ایجاد مقاومت به ضربه و به سایش مناسب است. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به این موارد اشاره نمود:

•    چسبندگی بسیار بالا به زیرآیند
•    مقاومت شیمیایی بالا در برابر طیف وسیعی از مواد شیمیایی خورنده
•    عدم نفوذ پذیری در برابر مایعات
•    افزایش چقرمگی، دوام، ارتجاع و مقاومت به سایش و ضربه
•    عدم ایجاد گرد و غبار در محیط
•    سطوح پاکیزه و ساده تمیز شونده
•    مقاومت بالاتر در برابر ترک خوردگی
•    ضخامت‌های اجرایی پایین‌ تا بسیار زیاد (۲ تا ۱۰ میلی متر)
•    قابل نصب بر انواع زیرسازی‌ها بدون نیاز به تخریب (بتن، سنگ، فلزو ..)
•    ظاهر زیباتر و امکان ایجاد پرداخت‌های نهایی تزئیناتی

این محصول جهت استفاده در اتاق‌های تمیز و مکان‌های بهداشتی، محیط‌های صنعتی، سالن‌های تولید، انبارها، صنایع غذایی و نوشیدنی، صنایع دارویی و شیمیایی، پارکینگ خودروها، مکان‌های تجاری و مسکونی قابل استفاده است.
 
۳. مهندسی طرح وندیداد: این شرکت با معرفی نانو بتن سبک سازه‌ای در غرفه فناوری نانو، در نمایشگاه صنعت ساختمان حاضر شد. در این محصول، طرح اختلاط مبتنی بر نانو مواد نقش قابل ملاحظه‌ای در بهبود خواص فیزیکی (عملکردی) بتن داشته که ضمن ایفای نقش یک فعال ساز در فعالیت‌های شیمیایی پوزولانی منجر به تولید بتن با خواص مقاومتی بالا می‌گردد. برخی از ویژگی‌های این محصول در جدول زیر مشاهده می‌گردد:

شایان ذکر است نانوبتن سبک سازه‌ای در تمامی موارد مصرف بتن معمولی قابل استفاده است.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820

۴. پیشگامان فناوری آسیا: این شرکت با ارائه محصول رنگ ضد خش ترافیکی در نماشگاه ساختمان به معرفی دستاوردهای خود در غرفه فناوری نانو پرداخت. نانو رنگ ترافیکی با برند لوتوس، یکی از مهمترین محصولات شرکت پیشگامان فناوری آسیا است. این نانو رنگ از نوع ترموپلاست هوا خشک بوده که در مقایسه با رنگ‌های رایج دارای دوام و عمر بیشتری است. بیشترین کاربرد این محصول در خطوط عابر پیاده، علائم افقی ترافیکی و همچنین خط کشی پارکینگ است.

۵. فناوری نانوپوشش‌های مقاوم و تزئینی: «مرکز توسعه نانو پوشش ایران» با هدف معرفی نانو پوشش‌های تزیینی، مقاوم و آنتی‌باکتریال و حل مشکلات صنعت ساختمان در مواجه با خوردگی و شرایط سخت‌کاری و همچنین زیبایی ظاهری خاص، با تاکید بر توان فناوری داخلی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان حضور پیدا کرد. این مرکز به همراه شرکت یارنیکان صالح و شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما در این نمایشگاه به ارائه و معرفی تجهیزات وخدمات در حوزه پوشش‌های نانوساختار از جمله پوشش‌های تزیینی در طرح‌ها، رنگ‌ها و کاربردهای مختلف در حوزه صنعت ساختمان از جمله کاشی و سرامیک، فولادهای زنگ نزن نما، شیرآلات ساختمانی می‌پرداخت. از چالش‌های مطرح در صنایع ساختمان، لوازم خانگی، تزیینی و صنایع وابسته می‌توان به تخریب سطوح محصولات تولیدی به موجب عواملی مانند اصطکاک، خوردگی و همچنین شرایط محیطی اشاره کرد. در کنار عوامل ذکر شده، بحث زیبایی و جلوه‌های ظاهری پوشش و کیفیت مطلوب محصول از مهمترین چالش‌ها در این صنایع است. از اینرو برای حل این چالش‌ها، طراحان با استفاده از مهندسی سطح و اعمال فرایندهای پوشش‌دهی توانسته‌اند درصد تخریب قطعات را کاهش و زیبایی محصولات را افزایش دهند.

افزایش فوق‌العاده سختی، ضریب اصطکاک پایین، کاهش زبری سطح، بهبود مقاومت به خوردگی از جمله خواصی است که در نهایت یک ساختار سطحی هموار بر روی سطوح ایجاد می‌نماید تا موجب بالا رفتن عمرکاری، بازدهی و توان بالاتر و همچنین زیبایی منحصر به‌فرد در سطوح و قطعات شود.

در حال حاضر این مرکز با ارائه خدماتی همچون مشاوره و عارضه‌یابی، مهندسی، تحقیق و توسعه، آموزش تخصصی و حمایت‌های مالی ویژه در صدد بهره‌مندی صنایع و شرکت‌های متقاضی از این فناوری است.

صنایع علاقمند به منظور آشنایی با خدمات این مرکز و نیز بهره‌مندی از این خدمات می‌توانند به وبسایت مرکز توسعه نانوپوشش ایران به نشانی www.NanoCoating.ir مراجعه نمایند.

علاوه بر فناوری‌های ذکر شده، محصولات زیر نیز در غرفه فناوری نانو در معرض دید علاقمندان به این فناوری در نمایشگاه ساختمان قرار گرفت:
۱. شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی(Low-E Glass) گروه صنعتی شیشه کاوه
۲. پروفیل پنجره‌های ساختمانی UPVC شرکت دنیای پروفیل پی‌وی‌سی غرب
۳. لوله‌های سه‌لایه فاضلابی بی‌صدای گروه صنعتی وحید
۴. لوله و اتصالات UPVC پیشگام پلاست اهواز

اطلاعات مرتبط با این محصولات از اینجا دریافت نمایید.

علاوه بر فناوری‌ها و محصولات ذکر شده، گزارش‌ها و کتابچه‌هایی جهت آشنایی بیشتر صنعت‌گران و فعالان حوزه صنعت ساختمان با فناوری نانو و کاربردهای آن در این حوزه بین صنعت‌گران و مخاطبین نمایشگاه توزیع گردید که فهرست آن در ادامه مشاهده می‌شود (جهت دریافت و مطالعه محتوای مورد نظر بروی آن کلیک نمایید):

۱. کتابچه محصولات فناوری نانو در صنعت ساخت‌و‌ساز
۲. مروری بر کاربردهای نانوپوشش‌های سخت و مقاومت در صنایع ساختمان، لوازم خانگی، تزئینی و صنایع وابسته
۳. کاربردهای فناوری نانو در عایق‌های حرارتی
۴. کاربردهای فناوری نانو در عایق‌های صوتی
۵. کاربردهای فناوری نانو در عایق‌های رطوبت
۶. کاربردهای فناوری نانو در لوله‌های بی‌صدای فاضلاب
۷. کاربردهای فناوری نانو در حسگرهای ساختمانی
۸. کاربردهای فناوری نانو در بتن
۹. کاربردهای فناوری نانو در رنگ‌های خودتمیز شونده
۱۰. کاربردهای فناوری نانو در صنعت ساختمان

از نکات شایان توجه دیگر این نمایشگاه می‌توان به ثبت بیش از ۲۰۰ تقاضای همکاری و فناوری در غرفه فناوری نانو اشاره نمود که افزایش چشم‌گیری در ثبت تقاضا نسبت به نمایشگاه صنعت ساختمان سال گذشته مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است که این درخواست‌ها در حال ثبت در سامانه تبادل فناوری و انجام پیگیری‌های بعدی است.

لازم به ذکر است که پانزدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان از ۱۸ الی ۲۱ مردادماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار گردید.