اردوی عملی ششمین المپیاد نانو آغاز به کار کرد

مراسم افتتاحیه اردوی عملی ششمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو صبح روز شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ در محل سالن فارابی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با حضور ۳۹ برگزیده مرحله اول المپیاد و اساتید و مسئولین دوره برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر اسلامی پور، مدیر باشگاه نانو پس از خوش‌آمدگویی به برگزیدگان، به برگزاری کارگاه‌های آمادگی المپیاد قبل از شروع دوره توسط برگزیدگان المپیادهای پیشین اشاره کرد و آن را ایده‌ای نو و مفید دانست، از سایر برگزیدگان نیز جهت همکاری با برنامه‌های باشگاه نانو دعوت به عمل آورد. همچنین در این راستا کانون رشد و توسعه برگزیدگان المپیاد نانو را به برگزیدگان معرفی کرد و در پایان با آرزوی موفقیت برای شرکت‌کنندگان به صحبت‌های خود پایان داد.

در ادامه دکتر محمدی عضو هیئت علمی پژوهشکده نانوفناوری پژوهشگاه ابن سینا و سخنران علمی مراسم، درباره کاربردهای کلی نانوپزشکی به ویژه حوزه نانودارورسانی توضیح داد و تصریح کرد؛ مهم‌ترین حوزه‌های کاربردی نانوپزشکی مربوط به مباحث تشخیص و درمان است. وی در مورد مباحث تجاری‌سازی و لزوم آن در کنار کارهای تحقیقاتی صحبت کرد و گفت: «کسب درآمد از نانو هدف نیست بلکه یک اتفاق ناگزیر است که پژوهشگر بتواند در کنار پرداختن به کارهای تحقیقاتی زندگی بهتری برای خود و جامعه رقم بزند» وی در پایان سخنان خود به مباحث اخلاقی در پژوهش‌ها اشاره کرد.

سپس مهندس قدمگاهی کارشناس مسئول بخش دانش‌آموزی ترویج ستاد نانو پس از خوش‌آمدگویی به برگزیدگان از دست‌اندرکاران المپیاد ششم که مرحله اول را به بهترین نحو برگزار کردند، تشکر کرد. وی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع اخلاق رفتاری و اخلاق علمی پرداخت و به مباحثی چون ارجاع‌دهی در استفاده از منابع مختلف، کارگروهی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات اشاره کرد. مهندس قدمگاهی مساله احترام به اساتید را یکی از مهم‌ترین مباحث اخلاقی عنوان کرد.

در آخرین بخش مراسم افتتاحیه، دکتر حسینی‌نسب سرپرست علمی دوره به بیان نکاتی در خصوص دوره علمی المپیاد پرداخت و به گروه‌بندی برگزیدگان و پروژه‌های دوره امسال اشاره کرد. دکتر حسینی در مورد پروژه‌ها گفتند: «پروژه‌های امسال که در قالب گروه‌های شیمی و فیزیک برگزار می‌شوند، در راستای اولویت‌های ستاد هستند. همچنین معیارهای نمره‌دهی دوره امسال را شرح داد و گفت: «امسال، علاوه بر رتبه‌بندی برگزیدگان و اعطای مدال، افراد برتر پژوهشی در زمینه کار آزمایشگاهی و شبیه‌سازی هم معرفی خواهند شد و پس از پایان دوره؛ کارهای انجام شده را با کمک اساتید ادامه خواهند داد و به صورت مقاله انتشار خواهند داد.»
 
در پایان این مراسم از حضار پذیرایی به عمل آمده و برگزیدگان با اساتید خود آشنا شدند و عکس یادگاری انداختند.