اختتامیه پنجمین مسابقه ملی نانو برگزار شد

اختتامیه پنجمین مسابقه ملی فناوری نانو با حضور مسئولان ستاد نانو، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور و برگزیدگان و فعالان این مسابقه، صبح روز شنبه۳۱ مردادماه برگزار شد.

اختتامیه پنجمین مسابقه ملی فناوری نانو با حضور دکتر سرکار؛ دبیر ستاد توسعه نانو، دکتر واشقانی فراهانی؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ثمری؛ مدیر کل ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی؛ دکتر رسولی معاون پژوهشی دانشگاه افسری امام علی(ع)؛ مهندس خداشاهی رئیس اداره تولیدات دانشجویی و نخبگان علمی دانشگاه پیام نور و برگزیدگان و فعالان مسابقه صبح روز شنبه ۳۱ مردادماه در سالن همایش‌های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، دکتر واشقانی فراهانی؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، که میزبان این مراسم بود، ضمن خیر مقدم به میهمانان مراسم، بیان کرد: «حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی، تلاش دارد که کیفیت فعالیت‌ها علی رغم حفظ کمیت، مورد هدف باشد و در تمام بخشنامه‌های سازمان نیز این موضوع مد نظر قرار گرفته است.» وی همکاری‌ها و مراسم‌های مشترک در حوزه فناوری‌های نوین و به ویژه فناوری نانو را موجب رشد و توسعه فناوری نانو در کشور و ارتقا جایگاه بین المللی ایران دانست. او از تمام افراد فعال و برگزیدگان مسابقه ملی فناوری نانو، به خاطر ورود به این عرصه و همچنین از دکتر سرکار دبیر ستاد نانو و همکاران ستاد نانو به دلیل بسترسازی مناسب جهت رشد و توسعه این فناوری تقدیر و تشکر کرد.

بعد از سخنرانی دکتر واشقانی فراهانی، دکتر سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو سخنان خود را با تشکر از اهتمام مسئولین دانشگاه آزاد به فعالیت‌های پژوهشی در حوزه فناوری‌های نوین و به ویژه فناوری نانو آغاز کرد. ایشان فرصت این مراسم را مغتنم دانستند تا در میان دانشجویان مرور داشته باشند بر اینکه رسالت واقعی ما در این برهه از زمان چیست و چه مسیری را داریم می‌رویم و اگر می‌خواهیم آینده درخشانی داشته باشیم چه کاری باید انجام دهیم. ایشان بیان کرد: «کشور ما نباید صرفاً مبتنی بر مواد خام باشد و باید توجه اصلی به نیروی جوان و مستعد باشد که سرمایه‌های اصلی مملکت هستند.»
دکتر سرکار افزود: « تا کشور جوان است باید از این انرژی و سرمایه استفاده کرد.» وی رسالت اصلی دانشگاه‌ها را تربیت دانشجویانی توانمند و توانمندسازی دانشجویان و نیروی انسانی مستعد را از نیازهای اصلی کشور دانست.
دبیر ستاد نانو اعلام کرد که ایران باید به یکی از مراجع اصلی علمی دنیا تبدیل شود و برای این موضوع باید از هم اکنون در کشور دغدغه داشته باشیم و هدفگذاری کنیم. وی نیاز به فناوری را در کشور ضروری و ریشه فناوری را در علم دانست و اعلام کرد که اگر بخواهیم در عرصه فناوری موفق باشیم باید عمیق به علم بپردازیم. بگفته وی اگر بخواهیم کشوری مبتنی بر علم داشته باشیم نباید فارغ التحصیلان دانشگاه به دنبال اشتغال و استخدام باشند و باید تلاش کنیم که افرادی توانمند تربیت کنیم و اگر هدف ما تربیت افرادی باشد که معلومات علمی زیاد داشته باشند اما نتوانند با علم کسب و کار کنند عملا در رسالت خود موفق نبوده‌ایم.
دکتر سرکار خاطرنشان کرد: «در ستاد نانو الگویی موفق ایجاد شده است که می‌تواند سرلوحه بقیه سازمان‌ها و مسئولین باشد و این نتیجه حاصل شده است که با هزینه‌های کم و اتکا به دانش و تولید داخل نیز می‌توان فعالیت‌های خوبی در کشور انجام داد به نحوی که نتیجه و ثمره آن در سطح جهانی نیز مشهود باشد٬ این استعداد و توانایی در تمامی حوزه‌ها در کشور وجود دارد و صرفا محدود به فناوری نانو نیست.» وی در انتها آینده مملکت را متعلق به دانشجویان و جوانان دانست و از تمامی دانشجویان درخواست کرد که بدون مهارت اندوزی و توان اندوزی از دانشگاه خارج نشوند و تلاش کنند که بتوانند در آینده با علم خود به کشور خدمت کنند.

گفتنی است در پایان این مراسم از ۱۰ نفر برتر آزمون، ۱۰ نفر برترمقطع کارشناسی، ۱۵ نفر برتر رشته‌های تحصیلی، مدرسان و نهادهای ترویجی برتر تقدیر به عمل آمد. اسامی برگزیدگان از اینجا قابل مشاهده است.

در بعد از ظهر این مراسم نیز نوزدهمین هم‌اندیشی نهادهای ترویجی فناوری نانو با حضور برگزیدگان و نهادهای ترویجی فناوری نانو فعال در مسابقه برگزار، و در خصوص نقاط ضعف و قوت پنجمین مسابقه نانو بحث و تبادل نظر شد و برای ششمین مسابقه ملی فناوری نانو نیز پیشنهاداتی ارائه شد. همچنین در خصوص فضای ترویج و آموزش نانو و رویدادهای آموزشی فناوری نانو نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

لازم به ذکر است، پنجمین مسابقه فناوری نانو ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور ۶۳۲۰ نفر در ۲۳ استان کشور به طور سراسری برگزار شده است.