تراشه نوری جدید، گامی به‌سوی کامپیوترهای کوانتومی

سایت NBIC-محققان موفق به طراحی نوعی تراشه نوری، با قابلیت پردازش فوتون‌ها شدند و با این کار گام بزرگی در راستای آزمایش با فوتون‌ها و آینده فناوری‌های کوانتومی برداشتند. این تراشه امکان برنامه‌نویسی مجدد و پردازش فوق‌سریع دارد.

به گزارش سایت فناوری های همگرا (NBIC) ریزپردازنده درون کامپیوتر، یک تراشه چندمنظوره است که انقلابی در زندگی مردم ایجاد کرده است و به آن‌ها امکان گشت‌وگذار در وب، چک‌کردن پست الکترونیک و پیگیری امور مالی را تنها با استفاده از یک ماشین می‌دهد.
در حال حاضر، محققان دانشگاه بریستول (Bristol) در انگلستان و سازمان تلگراف و تلفن نیپون (NTT) در ژاپن، همان انقلاب را برای نور در جهان کوانتومی، با توسعه یک تراشه نوری با توانایی پردازش نامحدود فوتون‌ها ایجاد کرده‌اند.
این یک گام بزرگ در ایجاد یک کامپیوتر کوانتومی برای حل مشکلاتی، مانند طراحی داروهای جدید، جستجوی سریع پایگاه داده و انجام محاسبات پیچیده‌ای است که با ابررایانه‌ها امکان‌پذیر نمی‌باشند.
دانشمندان طبیعت را از طریق رفتار نور درک کرده‌اند. همان‌طور که نیوتن، یک منشور را مقابل شعاعی از نور خورشید گرفت و یک طیف رنگ دید، در عصر مدرن تحقیقات هم دانشمندان در حال تلاش برای درک طبیعت در سطح کوانتومی و کنترل حالات کوانتومی نور و ماده هستند.
یک مانع عمده در آزمایش تئوری‌های جدید علم کوانتوم و محاسبات کوانتومی، زمان و منابع موردنیاز برای طراحی آزمایش‌های جدید است؛ زیرا سیستم‌های کوانتومی ماهیت به‌شدت شکننده‌ای دارند.
این نتایج، گامی بزرگ برای آزمایش با فوتون‌ها و آینده فناوری‌های کوانتومی است.
دکتر آنتونی لینگ ، مدیر پژوهش گفت: «پیامدهای این کار فراتر از صرفه‌جویی در منابع است. در حال حاضر، هرکسی می‌تواند آزمایش‌های خود با فوتون را، بسیار شبیه به اجرای نرم‌افزارهای دیگر روی یک کامپیوتر، طراحی و اجرا کند و دیگر نیازی به متقاعد کردن یک فیزیکدان برای اختصاص چندین ماه از زندگی خود و ساخت و انجام یک آزمایش جدید نیست.»
از قابلیت‌های منحصربه‌فرد این تراشه، امکان برنامه‌نویسی مجدد و انجام سریع آزمایش‌های مختلف است که هرکدام قبلاً چند ماه زمان می‌بردند.
ژاکوس کارولان ، دانشجو دکترای بریستول و یکی از محققان، افزود: «هنگامی‌که ما کد هر مدار را نوشتیم، تغییر برنامه تراشه چند ثانیه و عمل تعویض آزمایش توسط تراشه چند میلی‌ثانیه طول کشید. ما در چند ساعت به‌اندازه یک سال آزمایش انجام دادیم. ما به دنبال استفاده از این تراشه، برای کشف علوم جدیدی هستیم که هنوز حتی به ذهنمان نرسیدهاند.»
پروفسور جرمی اوبراین ، مدیر مرکز فوتونی کوانتومی در دانشگاه بریستول، توضیح داد: «در طول دهه گذشته، ما محیطی برای فناوری‌های کوانتومی فوتونی ایجاد کرده‌ایم که به بهترین دانشمندان علم کوانتوم، امکان دسترسی به تحقیقات و متخصصان صنعت ارتباطاتازراهدور را می‌دهد. اگر ما بخواهیم چشم‌اندازمان از یک کامپیوتر کوانتومی تحقق یابد، باید این مدل را حمایت و تشویق کنیم.»