نانوپاک، ماسک‌های صنعتی و پزشکی نانوالیافی ساخت داخل

شرکت دانش بنیان نانوتار پاک در حال تولید و عرضه‌ی ماسک‌های صنعتی و پزشکی ارتقا یافته با نانوالیاف به بازار است. در ساختار این ماسک‌ها از یک لایه‌ی اضافی از نانوالیاف استفاده شده که موجب تقویت خواص فیلتراسیون و محافظت افراد در برابرآلاینده‌های بسیار ریز می

ورود ذرات آلاینده و ریزگردها به بدن انسان عموماً از راه مجاری تنفسی است. تنفس این ریزگردها‌ سبب ایجاد عفونت‌های ریوی و اختلالات تنفسی شده و در حالت پیشرفته سیستم تنفسی بدن را مختل خواهد کرد. از این رو، تولید ماسک‌های محافظی که تا حد ممکن این ذرات میکرونی را در خود محصور کند و اجازه‌ی ورود آن‌ها به دستگاه تنفسی را ندهد، ضروری به نظر می‌رسد.
به گفته‌ی مهندس نسیم شهبازی، مدیر عامل شرکت نانوتار پاک، این شرکت برای مقابله با آسیب ریزگردها و با هدف ارتقای سطح سلامت جامعه، مدتی است با بهره‌گیری از فناوری نانو اقدام به تولید صنعتی ماسک‌هایی با نام تجاری ماسک نانوپاک نموده است.
شهبازی در خصوص موارد استفاده این ماسک عنوان کرد: «ماسک نانوپاک افزون بر کاربرد به منظور حفاظت در برابر گرد و غبار، می‌تواند برای حفاظت افراد در برابر عوامل بیماری‌زا نیز مورد استفاده قرار گیرد. این ماسک را می‌توان به راحتی در محیط‌های صنعتی، بیمارستان‌ها و دامداری‌ها مورد استفاده قرار داد.»
ویژگی اصلی ماسک نانوپاک، کاربرد یک لایه فیلتر نانوالیاف، افزون بر لایه‌های پارچه‌ای و میکرو الیاف در ساختار آن است که موجب به دام اندازی هرچه بیشتر آلاینده‌ها و عوامل بیماری‌زا می‌شود. لازم به توضیح است که مضرترین ذرات گرد و غبار برای سیستم تنفسی، اندازه‌ای بین ۱ تا ۳ میکرومتر دارند. این ذرات به راحتی از ماسک‌های معمولی عبور می‌کنند و در شش‌ها تجمع یافته و بیماری‌های تنفسی و قلبی عروقی ایجاد می‌کنند. اما وجود لایه‌ی فیلتر نانوالیاف در ماسک نانوپاک، قابلیت فیلتراسیون این ماسک را به ذراتی با ابعاد ۰/۳ میکرون ارتقا داده است.
این محصول که با هزینه‌ای معادل یک پنجم محصولات مشابه خارجی تولید شده است، تا کنون موفق به دریافت تاییدیه‌های مختلفی از جمله فیلترینگ باکتری از آزمایشگاه نلسون آمریکا، تاییدیه نانومقیاس از ستاد توسعه‌ی فناوری نانو و ایمنی بهداشت از مرکز تحقیقات حفاظت بهداشت کار شده است.
مهندس شهبازی در پایان با اشاره به اینکه به کارگیری فناوری نانوالیاف در ساخت، طبق استاندارد EN149 بوده و این ماسک صنعتی را در رده‌ی ماسک‌های FFP3 قرار می‌دهد افزود:« ماسک نانوپاک پس از پشت سر گذاشتن آزمون‌های مختلف تنها ماسک FFP3 تولید داخل است.»
شرکت دانش بنیان نانوتار پاک، افزون بر تولید ماسک نانوپاک در زمینه‌ی طراحی و تولید تجهیزات الکتروریسی و تولید و عرضه‌ی نانوالیاف با کاربردهای مختلف صنعتی، پزشکی و نظامی فعالیت دارد.