ششمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو به کار خود پایان داد

مراسم اختتامیه ششمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، سه‌شنبه دهم شهریورماه با حضور جمعی از مدیران ستاد نانو و آموزش و پرورش برگزار شد و طی آن از برگزیدگان المپیاد تقدیر شد.

مراسم اختتامیه ششمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، سه‌شنبه دهم شهریورماه با حضور جمعی از مدیران ستاد نانو و  آموزش و پرورش برگزار شد و طی آن از برگزیدگان المپیاد تقدیر شد.

سخنران اول این مراسم، دکتر علی‌محمد سلطانی، مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، گفت: «دانش‌آموزان آینده‌سازان این کشور هستند و جامعه هم در برابر آنها مسئول است، امروز در واقع آینده دیروز ما بوده است؛ در ۱۰ سال گذشته، ایران از جایی که کسی حتی در دانشگاه‌ها با فناوری نانو آشنا نبود به موقعیت خوبی در سطح جهانی در زمینه‌های مختلف نانو رسیده است».
وی در ادامه تاکید کرد: «یکی از نقش‌های دانش‌آموزان در ایجاد آینده فناوری نانو این است که در صنعت، همه ایران را سازنده محصولات نانو بدانند».

سپس، آقای علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، ضمن برشمردن فعالیت‌های مختلف باشگاه نانو گفت: «با مشارکت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در سال گذشته موفق شدیم ۴۹ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی را به آزمایشگاه نانو تجهیز کنیم». و با بیان این‌که رشد تعداد دانش‌آموزان علاقمند به نانو، نتیجه‌ی برنامه جامع باشگاه نانو است، افزود: «المپیاد به عنوان بستر شناسایی استعدادهای برتر و حمایت‌های معنوی و مادی آنها شکل گرفته است و برنامه جامع ترویج ستاد نانو می‌تواند الگوی سایر ستادها نیز باشد».
در ادامه برنامه، آقای ناصر کرمی، مدیر آموزش و پرورش استان بوشهر (برترین استان ششمین المپیاد نانو و دبیرخانه کشوری ثبت‌نام المپیاد نانو) با بیان این‌که سال تحصیلی گذشته پنجاه درصد دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان بوشهر در برنامه جامع آموزشی نانو حضور داشته و با نانو آشنا شدند، درباره اقدامات آموزش و پرورش بوشهر صحبت کردند.

در پایان مراسم نیز ضمن معرفی نهادهای ترویجی و استان‌های برتر این دوره از المپیاد، از دانش‌آموزان برگزیده تقدیر شد.

فهرست مدال آورندگان ششمین المپیاد نانو به شرح زیر است:

نام

نام
خانوادگی

مدال 

استان

حامد

هادی
زاده

طلا

خراسان
رضوی

ابوالفضل

زارع
بیدکی

طلا

تهران

محمد
معین

شیرزاد

طلا

خراسان
رضوی

محمد

منصوری

نقره

مازندران

شبنم

آفاقی

نقره

تهران

محمدرضا

مجیدی

نقره

خراسان
رضوی

محمدهادی

رئیسی

نقره

فارس

ریحانه

طاعی
زاده

نقره

خوزستان

شهریار

میرزایی

برنز

بوشهر

سوزان

ابریشمی

برنز

خراسان
رضوی

هادی

امینی

برنز

یزد

سید
محمد امین

هاشمی

برنز

تهران

زینب

منتصری

برنز

فارس

علی

خرد

برنز

فارس

محمدرضا

نفیسی

برنز

بوشهر

شیوا

زرین
کمر

برنز

زنجان

امیر

محمودی

برنز

تهران

مهرناز

حسین
زاده

برنز

فارس

محمد
مهدی

رئیسی

برنز

فارس

زهرا

رضایی

برنز

تهران

محمد

زندوکیلی

برنز

کرمان

زهرا

خطیب
زاده

برنز

خراسان
رضوی

سهیل

سهیلی

برنز

کردستان

شایان ذکر است، پس از ارزیابی عملکرد ۳۸ برگزیده حاضر در مرحله عملی ششمین المپیاد نانو و معرفی مدال‌آورندگان این دوره، نفرات برتر بخش آزمایشگاهی و شبیه‌سازی نیز معرفی شدند.

در بخش شبیه‌سازی، مصطفی علیانژادی و محمدهادی رییسی و در بخش آزمایشگاهی و پژوهشی ابوالفضل زارع بیدکی، حامد هادی‌زاد و شبنم آفاقی به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.

این افراد در کنار اساتید راهنما، کار انجام شده در مدت مرحله عملی را ادامه می‌دهند، به بررسی پارامترهای مختلف تاثیرگذار بر روند پروژه می‌پردازند و برای رسیدن به نتیجه مطلوب تلاش می‌کنند و نتایج آن را در قالب مقاله ISI به ثبت می‌رسانند. گفتنی است، این اقدام یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دوره امسال است.