دامغان: ساخت آزمایشگاهی لایه‌های نانوساختار جاذب نور به روشی کم هزینه‌

پژوهشگران دانشگاه دامغان با استفاده از روشی کم هزینه و نیز مواد اولیه‌ی در دسترس، نانولایه‌های جاذب نور را در مقیاس آزمایشگاهی ساختند. این نانولایه‌ها که ضریب جذب نور بالایی دارند، می‌توانند برای ساخت سلول‌های خورشیدی استفاده شوند.

با توجه به نیاز روز افزون به انرژی‌های پاک و تجدید پذیر، در دهه‌های اخیر تحقیقات فراوانی بر روی لایه‌های جاذب نور در سلول‌های خورشیدی صورت گرفته است. با این حال به دلیل کمیاب و گران قیمت بودن عناصر ایندیوم و گالیوم موجود در این ترکیبات، توجه محققان به سمت سنتز و بررسی لایه‌های جاذب نانوساختار جدید از عناصر فراوان و کم هزینه‌ی موجود در طبیعت با همان خواص فیزیکی مطلوب معطوف شده است.
به گفته‌ی دکتر مهدی عادلی فرد، در این طرح تلاش شده تا با به کارگیری عناصر روی و قلع که به وفور در طبیعت یافت می‌شوند و هزینه‌ی تأمین آن‌ها نسبتاً کم است، لایه های نازک نانوساختار CZTS تهیه شود. این لایه‌ها با استفاده از روشی مقرون به صرفه تهیه شده است. از طرفی خواص فیزیکی بهینه‌ی آن‌ها نویدبخش امکان جایگزینی این لایه‌ها به عنوان نیمرسانای جاذب، در سلول‌های خورشیدی و جایگزینی با عناصر کمیاب و گران قیمت متداول ایندیوم و گالیوم است.
عادلی فرد در خصوص روش به کار رفته در ساخت این لایه‌های جاذب عنوان کرد: «روش‌های مختلفی برای لایه‌نشانی لایه‌های نازک CZTS از قبیل لایه نشانی لیزر پالسی (PLD)، لایه نشانی به روش کند و پاش، لایه نشانی بخار شیمیایی(CVD) و تبخیر در خلاء استفاده شده است. اما علاوه بر روش‌های ذکر شده، روش اسپری پایرولیزیز (Spray pyrolysis technique) نیز می‌تواند به خاطر سادگی و کم هزینه بودن و بدون نیاز به تجهیزات پیچیده، به عنوان روشی محتمل و نویدبخش در نظر گرفته شود. در این گزارش فرایند آماده سازی نیمرسانای نانوساختاری با استفاده از روش شیمیایی اسپری پایرولیزیز صورت گرفت.»
نتایج مشخصه‌یابی‌ها حاکی از تشکیل ساختار بسبلوری (Polycrystalline) با سطوح همگن پوشیده شده از نانوذرات کروی شکل بوده است. همچنین تمامی نمونه‌ها از ضریب جذب نور بالایی در ناحیه‌ی مرئی و نیز خواص الکتریکی مطلوب برخوردار بودند.
به گفته‌ی این محقق، افزون بر کارایی روش اسپری پایرولیزیز، از دیگر عوامل بررسی شده در این طرح، تأثیر نسبت مولی عنصر روی به قلع (Zn/Sn) بر روی خواص ساختاری، نوری و الکتریکی نمونه‌هاست.
عادلی فرد در پایان ابراز امیدواری کرد که با تکمیل فاز مطالعات، بتوان سلول‌های خورشیدی حاصل از لایه‌های نانوساختاری سنتز شده در این طرح را جایگزین سلول‌های خورشیدی سیلیکونی مرسوم و با هزینه‌ای مقرون به صرفه‌تر نمود.
این مطالعات با همکاری دکتر مهدی عادلی فرد- عضو هیأت علمی دانشگاه دامغان- و روح الله ترکمانی- کارشناس ارشد فیزیک از این دانشگاه- انجام شده است که نتایج آن در مجله‌ی Journal of Materials Science: Materials in Electronics (جلد ۲۶، شماره ۶، سال ۲۰۱۵، صفحات ۳۷۰۰ تا ۳۷۰۶) چاپ شده است.