نقش نانوجوهرها در تولید پیل‌های خورشیدی ارزان

مدیرعامل شرکت پی‌وی نانوسل قصد دارد در حاشیه نشست اینترسولار آمریکا درباره نقش نانوجوهرهای رسانا در تولید پیل‌های خورشید و همچنین کاهش هزینه این پیل‌ها سخنرانی کند. پی‌وی نانوسل یکی از شرکت‌های تولید کننده نانوجوهرهای رساناست.

پی‌وی نانوسل (PV Nano Cell) یکی از شرکت‌های تولیدکننده نانوجوهرهای رسانای دیجیتال است. این شرکت اخیراً اعلام کرده که فرناندو دی لاوگا، مدیرعامل این شرکت، در نشست اینترسولار آمریکای شمالی سخنرانی خواهد داشت. در این سخنرانی که با عنوان Crystalline Silicon PV: The Global Workhorse Can Perform Even Better برگزار می‌شود به موضوع کاهش هزینه تولید پنل‌های خورشیدی پرداخته می‌شود. از دیگر موضوعات این سخنرانی افزایش کارایی جوهرهای رسانای نانومقیاس است.
دلاوگا می‌گوید: «فناوری‌های سیلیکون بهبود یافته و کاهش هزینه تولید از اقدامات ضروری برای تسریع توسعه و همگانی شدن پیل‌های خورشیدی است. من از این که فرصت سخنرانی در این همایش برایم فراهم شده بسیار خوشحال هستم. در این سخنرانی به موضوع چگونگی تأثیر پیشرفت‌های فناورانه نظیر چاپ جوهرافشان دیجیتال غیرتماسی، الگوهای رسانای کم عرض و جوهرهای مسی که می‌توانند سدهای موجود در مسیر توسعه را بردارند صحبت خواهم کرد.»
پی وی نانوسل صاحب فناوری SicrysTM، نوعی جوهر رسانا، است که پتانسیل‌های بالایی در کاهش هزینه تولید پیل‌های خورشیدی سیلیکونی تا ۲۰ درصد دارد. این جوهر از چاپگر جوهر افشان دیجیتال غیرتماسی استفاده می‌کند در حالی که فناوری موجود در صنعت، چاپ صفحه‌ای رایج است. با این فناوری جدید مقدار شکسته شدن سلول‌ها و هدر رفت ماده اولیه کاهش یافته و به جای استفاده از سیلیکون گرانقیمت می‌توان از ویفر نازک استفاده کرد.
این جوهرهای رسانا از پایداری بالایی برخوردار بوده و زیست‌سازگار هستند به طوری که تولیدکنندگان را قادر می‌سازد از فلز کمتری استفاده کرده و الگوهای کوچکتری را روی سطوح ایجاد کنند. تمام این کارها موجب کاهش هزینه تولید و افزایش کارایی محصول نهایی خواهد شد.
این شرکت اولین جوهر رسانای جوهر افشان غیرفلزی را به صورت تجاری تولید کرده است که در آن از مواد ارزان قیمت استفاده شده است.