گرافن، فراتر از انتظار

به اعتقاد تیم هارپر، برندگان واقعی «مسابقه گرافن»، کسانی هستند که قادر به انتقال این فناوری به کاربردهایی باشند که بازار به آن‌ها نیاز دارد.

گرافن ماده‌ای شگفت‌انگیز است. ضخامت آن تنها یک اتم بوده اما ۲۰۰ برابر قدرتمندتر از فولاد است. بسیار رسانا و بسیار منعطف می‌باشد. این ماده از زمان کشف در سال ۲۰۰۴ در دانشگاه منچستر، به سرعت معروف گردید. پیشرفت گرافن بسیار سریع‌تر از مواد مشابه است.
طی چند سال گذشته تعداد پتنت‌های مربوط به گرافن به سرعت افزایش یافته است. تعداد کل پتنت‌های ثبت شده در سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ۹ هزار پتنت بوده است که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۲ برابر افزایش یافته است. ۴۷ درصد این پتنت‌ها در کشور چین ثبت شده و کشورهای ایالات متحده آمریکا و کره‌جنوبی به ترتیب با ۱۸ و ۱۳ درصد کل پتنت‌ها، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
به همین ترتیب، بخش دولتی سرمایه‌گذاری‌های زیادی در زمینه تحقیق و توسعه گرافن انجام داده است. در سال ۲۰۱۵ میلادی درکشور انگلیس، مؤسسه ملی گرافن (NGI) با اعتبار ۶۱ میلیون پوند افتتاح شد که ۳۸ میلیون پوند آن توسط دولت این کشور تامین گردید. همچنین پیشگامی« برنامه پرچم‌دار گرافن»، یکی از بزرگ‌ترین برندگان رقابت فناوری‌های نوظهور و آینده‌دار کمیسیون اروپا بوده است که حدود ۱ میلیارد یورو از بودجه افق ۲۰۲۰ را برای ۱۰ سال آینده دریافت خواهد کرد و در قالب آن از تحقیقات بنیادی و کاربردی حمایت خواهد شد. تا به امروز بیش از ۱۴۰ سازمان از ۲۳ کشور در این پیشگامی مشارکت داشته و به تازگی نیز «نقشه راه تحقیقات گرافن» منتشر شده است.
سرعت پیشرفت ادوات و مواد مبتنی بر گرافن با توانایی تولید آن‌ها در حجم زیاد ارتباط دارد. در این مرحله، روش‌هایی که گرافن تک لایه باکیفیت برتر تولید می‌کند، به اندازه کافی با صرفه نبوده و برای تولید انبوه مناسب نیستند.
به اعتقاد تیم هارپر، مشاور فناوری و بنیان‌گذار شرکت‌های نوپا، برندگان واقعی «مسابقه گرافن»، کسانی هستند که قادر به انتقال این فناوری به کاربردهایی باشند که بازار به آن‌ها نیاز دارد. در حال حاضر این فناوری در مراحل آغازین رشد خود قرار دارد و شکی نیست که در مدت زمان کوتاهی، مراحل رشد سریع آن آغاز خواهد شد.