استفاده از نانوالماس‌ها برای درمان سرطان

سایت NBIC: در سال‌های اخیر استفاده از نانوالماس برای درمان بیماری‌ها مخصوصا سرطان افزایش یافته‌است. در این روش از ویژگی‌های مختلف نانوالماس‌ها برای کاربردهایی نظیر تصویربرداری پزشکی و تحویل دارو به اندام‌های مربوطه استفاده می‌شود.

به گزارش سایت فناوری های همگرا (NBIC)، یک گروه ۳ نفره از محققان متشکل از دین هو از دانشگاه یوسی‌اِل‌اِی(UCLA) در آمریکا، چانگ وانگ از شرکت زیست‌فناوری بریم (BRIM) در چین تایپه و ادوارد چو از دانشگاه ملی سنگاپور(National University of Singapore) خلاصه‌ای از تحقیقات خود را در خصوص راه‌های استفاده از نانوالماس‌ها در پژوهش‌های مرتبط با سرطان، در مجله Science Advances منتشر کردند.
بنابر نوشته این گروه ۳ نفره در دهه‌های گذشته پیشرفت‌های بسیاری در توسعه نانومواد برای درمان سرطان و بیماری‌های دیگر اتفاق افتاده‌است. ایده اصلی این است که ذرات بسیار ریز، داروها را به سمت تومورها حمل کنند (این ذرات به آسانی موارد بزرگ دفع نمی‌شوند.). مواد استفاده‌شده شامل ذرات فلزی، نانولوله‌ها، پلیمرها و حتی چربی‌ها هستند. افزایش دانش در مورد ظرفیت‌های الکترواستاتیک سطح ظاهری نانوالماس‌ها وقتی که مواد شیمیایی را در محیط زیستی حمل می‌کنند، فوایدی که هسته راکد آن‌ها در برخی از کاربردها می‌تواند داشته‌باشد و استفاده از سطح تنظیم‌پذیر آن‌ها، دانشمندان را مصمم ساخت تا از این نانومواد بیشتر استفاده کنند. مؤلفان معتقدند نانوالماس‌های استفاده‌شده در کاربردهای پزشکی به ۲ دسته عمده تقسیم می‌شوند : نانو‌الماس‌های انفجار (DNDها) و نانوالماس‌های فلوئورسنت (FNDها). تعدادی از کاربردهای این مواد به شرح زیر می‌باشند :
•  تصویربرداری: هم DNDها و هم FNDها در بهبود تصویربرداری رزونانس مغناطیسی استفاده می‌شوند و اخیراً از FNDها در ردیابی سلول‌های بنیادی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پتانسیل احیاگری آن‌ها استفاده می‌شود.
•  حمل دارو: پژوهش‌های زیادی برای دستیابی به اینکه چه داروهایی بهتر به سطح نانوالماس‌ها می‌چسبند، مخصوصاً در مورد داروهای شیمی‌درمانی انجام می‌شود.
•  سمی‌بودن: هم‌چنین تحقیقات زیادی روی کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه‌هایی که نانوالماس‌ها می‌توانند وارد یک اندام زنده شوند (تزریق، مصرف) و خطرات سمی‌شدن آن‌ها، انجام می‌شود.
پژوهشگران معتقدند استفاده از نانوالماس‌ها برای آزمایش دارو، عرصه دیگری است که می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اگر بتوان داروها را به محل موردنظر رساند، اثرات جانبی کاهش می‌یابد. الماس از جواهرات گرانبها محسوب می‌شود، اما از آنجایی که می‌توان نانوالماس‌ها را از زباله‌های معدنی به دست‌ آورد، استخراج و استفاده از آن‌ها بسیار کم‌هزینه است.