استفاده از نانوسیم سیلیکون برای ساخت دستگاه تشخیص طبی

محققان آلمانی دانشگاه صنعتی درسدن موفق به استفاده از نانوسیم سیلیکونی برای ساخت ادوات تشخیص طبی شدند. با این کار علاوه بر کاهش ۱۰ برابر ی وزن، هزینه تولید نیز کمتر می‌شود.

تجاری سازی ادوات تشخیص طبی، حسگرهای زیست‌محیطی و رصد سلامتیبه دلیل هزینه بالا و کاهش توانایی خرید مصرف‌کنندگان در کشورهای در حال توسعه کار بسیار مشکلی است. اولین اولویت در این مسیر، ارائه راهکارهایی برای کاهش قیمت این ادوات و یافتن روش‌هایی برای تولید انبوه این تجهیزات است. در قدم بعد باید وزن این ادوات را کاهش داد.
پژوهشگران آلمانی بخش تحقیقات نانوسیم سیلیکونی در دانشگاه صنعتی درسدن موفق به ارائه راهکاری مبتنی بر نانوسیم سیلیکون برای ساخت ادوات تشخیص طبی انعطاف‌پذیر و سبک شدند. در این ادوات از ترانزیستورهای اثرمیدان نانوسیم سیلیکون با حساسیت بالا استفاده شده است. این نانوسیم‌ها روی فویل‌های پلیمری انعطاف‌پذیر قرار داده شده است؛ فویل‌هایی که ضخامتی در حد ۱۰۰ میکرون دارند.
این ادوات دارای امکان شناسایی ویروس آنفولانزای H1N1 هستند؛ ویروسی که یک تهدید بزرگ برای سلامت انسان در جهان است. این دستگاه که روی سطح یک پلیمر ساخته شده، ۱۰ برابر سبک‌تر از نمونه‌های ساخته شده روی ویفر سیلیکونی است. با این کار، هزینه ساخت این ادوات به شدت کاهش می‌یابد.
این گروه تحقیقاتی با ارائه این راهکار موفق شدند راهبردی برای ساخت ابزارهای تشخیصی حساس ارائه کنند که با کمک آن می‌توان بیماری‌های عفونی و ویروسی را در کشورهای درحال توسعه شناسایی کرد.
در این پروژه محققانی از مؤسسه لایبنیز شهر درسدن نیز همکاری داشته و بخشی از پروژه نیز به عهده شرکت NaMLaB بوده است.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای درنشریه Advanced Healthcare Materials منتشر شده است.