ساخت جامه‌ای برای پنهان کردن اجسام با نانوآنتن‌های طلا

محققان با استفاده از نانوساختارهای طلا موفق به تولید جامه‌ای شدند که قادر به پنهان کردن اجسام است. در ساخت این جامه نانوساختارهای طلا نقش نانوآنتن را ایفا می‌کنند.

آیا زمانی خواهد رسید که اجسام در اطراف ما پنهان باشند؟ یافته‌های اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد که در صورت پوشش‌دهی اجسام با نانوآنتنی از جنس طلا می‌توان آن را به صورت کامل از دیده پنهان کرد. محققان آمریکایی موفق به ارائه ماده فوق العاده نازکی شدند که می‌تواند به عنوان جامه نامرئی کننده، اجسام را دیده پنهان کند. این نانوماده می‌تواند به گونه‌ای عمل کند که اجسام در یک زاویه خاص، به شکل دیگری به چشم آیند.
این جامه نامرئی کننده توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا طراحی شده و در حال حاضر در ابعاد میکروسکوپی است. محققان این پروژه امیدوارند که بتوانند آن را در مقیاس‌های بزرگتر برای پوشش‌دهی همه اجسام به کار برند.
برای تولید این جامه از هزاران نقطه نانومقیاس استفاده شده که همانند یک آنتن عمل کرده و نور را به گونه‌ای جهت‌دهی می‌کنند که با تداخل موجب پنهان ماندن اجسام شود.
ژیانگ یانگ از محققان این پروژه می‌گوید: «این اولین باری است که ما جامه‌ای با شکل دلخواه تولید می‌کنیم. اگر شما می‌خواهید چیزی یا کسی را پنهان کنید با نتایج این یافته اخیر ما، قادر به این کار خواهید بود. این جامه جدید که بسیار نازک است، شبیه به یک کت میکروسکوپی است. طراحی و ساخت این جامه بسیار ساده و راحت بوده و می‌توان از آن برای پوشاندن اجسام میکروسکوپی استفاده کرد.»
ژانگ مدعی است که این جامه به صورت نظری قابل تولید انبوه بوده و از آن می‌توان برای پوشاندن هر چیزی استفاده کرد. یکی از کاربردهای این فناوری آن است که در بخش زیبایی و آرایشی می‌توان از آن برای پوشاندن بخش‌هایی از صورت و بدن که دچار مشکل شده استفاده کرد.
برخلاف جامه‌های بزرگ که بسیار پیچیده هستند، این جامه تنها ۸۰ نانومتر ضخامت دارد.

 نتایج این پژوهش در نشریه Science منتشر شده است.