فاز دوم آزمون بالینی نانوداروی ضد سرطان رحم

شرکت سرولین فارما موفق به دریافت شاخص‌های مربوط به فاز دوم آزمون بالینی خود شده است. این شرکت داروی مبتنی بر نانوذرات برای درمان سرطان رحم تولید کرده است که باید آزمون‌های بالینی خود را برای رسیدن به مرحله تجاری‌سازی طی کند.

سرولین فارما (Cerulean Pharma) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه نانودارو است که اخیراً محصولی برای رهاسازی دارو با نانوذرات ارائه کرده که در مرحله آزمون بالینی است.
سرولین اخیراً اعلام کرده است که داروی CRLX101 این شرکت موفق به دریافت شاخص‌های مربوط به فاز دوم آزمون بالینی شده است. در این فاز، این نانودارو با محصول AVASTINE® ترکیب شده و برای بیماران مبتلا به سرطان رحم که از مقاومت دارویی سیسپلاتین رنج می‌برند استفاده شد. در این فاز، ۱۸ بیمار برای آزمون ثبت نام کرده‌ بودند. نتایج آزمون‌ها نشان داد که ۸ نفر از میان داوطلبین در مدت ۶ ماه در مسیر درمان به شرایط از پیش تعیین شده رسیدند و سه نفر نیز در حال بهبود هستند. در واقع ۵۳ درصد از شرکت کنندگان موفق به دست‌یابی به شرایط مطلوب شدند این در حالی است که در روش‌های درمانی دیگر این رقم ۲۰ درصد است.
یکی از اهداف این آزمون، مشخص شدن میزان پیشرفت درمان در مدت شش ماه است که با استفاده از معیارهای استاندارد تومورهای حالت جامد موسوم به RECIST به دست می‌آید. این آزمون مشخص می‌کند که بیماران مبتلا به سرطان رحم که از مشکل مقاومت دارویی سیسپلاتین رنج می‌برند چه مقدار بهبود می‌یابند. این آزمون بالینی با کمک بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا برگزار می‌شود.
دکتر کارسنر از پزشکان این پروژه می‌گوید: «سرطان رحم، هشتمین سرطان رایج در میان زنان آمریکایی است که یکی از عوامل مرگ و میر در این کشور به حساب می‌آید. نیاز جدی و فوری برای درمان بیماران مبتلا به این بیماری وجود دارد. من خوشحالم که این روش درمانی وارد مرحله دوم از فاز درمانی خود شده است.»