نانوتراشه‌ای برای شناسایی مولکول‌های کوچک و عوامل بیماری‌زا

شرکت پروتی بیوساینس تراشه زیستی ساخته که در آن از نانوآرایه‌های مختلفی استفاده شده است. این تراشه برای مطالعه زیست مولکول‌ها و بررسی عوامل بیماری‌زا به کار می‌رود. این ابزار سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه می‌شود.

گروه پروتی بیوساینس (Protea Biosciences Group) اعلام کرد، تراشه جدید سیلیکونی ساخته است که می‌تواند مقادیر بسیار کم از مولکول‌های کوچک را درسیالات زیستی شناسایی کند. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در کنفرانس ۶۳rd American Society of Mass Spectrometry (ASMS) Conference on Mass Spectrometry ارائه شده است.
این فناوری که با نام REDIchipTM ارائه شده به صورت پتنتی به ثبت رسیده و در آن از نانوآرایه‌هایی استفاده شده‌است. این فناوری در واقع یک روش یونیزاسیون جذبی افزایش یافته با رزونانس است. در این پروژه، محققانی از دپارتمان شیمی دانشگاه جرج واشنگتن همکاری داشته اما حق لیسانس استفاده از آن در اختیار شرکت پروتی است.
استیو تورنر، مدیرعامل شرکت پروتی، می‌گوید: «فناوری ردیچیپ می‌تواند توانایی تشخیص مولکول‌های کوچک را در زیست‌سیال‌ها فراهم سازد. یکی از مزایای این روش فقدان آلایندگی زیست محیطی است. در این روش از ۲۷ میلیون نانوآرایه با تراکم بالا که روی سطحی به ابعاد دو میلیمتر قرار گرفته استفاده شده است. این تراشه حساسیت و تکرارپذیری بالایی دارد. ما این فناوری را به تازگی معرفی کرده ایم و عرضه آن را در سه ماه سوم سال ۲۰۱۵ آغاز خواهیم کرد.»
برای ساخت این تراشه حمایت مالی ۱۴ میلیون دلاری از سوی دانشگاه جرج واشنگتن به محققان این پروژه اعطا شده‌ است. هدف اصلی این پروژه ارائه ابزاری جدید برای تشخیص مکانیسم عمل عوامل بیماری‌زاست. همچنین محققان به دنبال ارائه راهکاری برای مطالعه اثر عوامل شیمیایی، زیستی و دارویی روی سلول‌های زنده هستند. با این ابزار می‌توان مکانیسم عملکرد عوامل بیماری‌زا را در مدت زمان یک ماه به دست آورد در حالی که در روش‌های رایج چندین سال زمان نیاز است.
این تراشه یک ابزار یک بار مصرف است. روی آن ۹۶ نقطه وجود دارد که نمونه یا ترکیبات مختلف را می‌توان روی آن قرار داد.