نانوداروها و نانومواد و محصولات بهداشتی-پزشکی در هشتمین نمایشگاه فناوری نانو

در بخش بهداشت، سلامت و داروی Iran Nano2015، ده شرکت حاضر و به ارائه دستاوردهای خود به بازدیدکنندگان می‌پردازند.

«نانوامولسیون شوینده شیشه» (دارای تاییدیه نانومقیاس از ستاد نانو و تاییدیه کمیته غذا و دارو) شرکت کیمیا شیمی سهند یکی از محصولات عرضه شده در این بخش است.

به گفته یکی از کارشناسان این شرکت نانوامولسیون شوینده از روغن‌های طبیعی (روغن کرچک) ساخته شده است. روغن کرچک به طور معمول نمی‌تواند شوینده باشد، رسیدن به ابعاد نانو (۱۱ نانومتر) سبب ایجاد خاصیت شویندگی در این ماده شده است.

در فرمولاسیون این محصول الکل وجود ندارد به همین دلیل این شوینده نانویی تاثیر مخرب بر روی سطح نمی‌گذارد و حتی تبخیر سطحی در این نمونه سریع‌تر و زودتر از محصولات حاوی الکل خشک می‌شود. این پاک‌کننده همچنین برخلاف محصولات مشابه که دارای قدرت اسیدی یا قلیائی بوده و موجب صدمه زدن به سطوح در اثر مرور زمان می‌گردند، اسیدی یا قلیائی نبوده و به سطح زیانی نمی‌رساند.

از دیگر ویژگی‌های منحصر به‌فرد این شوینده می‌توان به طبیعی و بی‌ضرر بودن، خاصیت آنتی‌باکتریال، خاصیت استاتیک، قدرت پاک‌کنندگی زیاد و موثر در زدودن انواع آلودگی از سطح شیشه و سطوح صیقلی مختلف اشاره کرد.

این محلول شوینده دردو فاز نانوامولسیون‌های شوینده شیشه (صفحات LCD ،LED)، محصولات الکترونیکی و شیشه پاک کن‌های خانگی در شرکت کیمیا شیمی سهند در حال تولید و علاوه بر مصرف در داخل کشور به کردستان عراق و ترکیه نیز صادر شده است.

شرکت اکسیر نانو سینا در هشتمین جشنواره فناوری نانو به ارائه محصولاتی چون، سینا کورکومین ۸۰، سینا آمفولیش و داروی دوکسوروبیسین هیدروکلراید لیپوزومی(سینا دوکسوزوم) پرداخته است.

داروی ضد سرطان دوکسوروبیسین هیدروکلراید لیپوزومال(تزریقی ۲۰mg/10ml) توسط شرکت اکسیرنانوسینا در کشور تولید و در بازارهای داخل و خارج عرضه شده است. این دارو یک گلیکوزید آنتراسیکلین از دسته آنتی‌نئوبلاست‌ها است که طیف فعالیت ضدتوموری وسیعی دارد.

این نانو دارو از بین برنده سلول‌های سرطانی، کوچک‌کننده اندازه تومور، تاخیر در رشد تومور و افزایش طول عمر بیمار در بیماری‌هایی چون، سرطان سینه متاستاز دهنده، سرطان تخمدان پیشرفته، مولتیپل میلوما و کاپوسی سارکومای همراه در بیمارن مبتلا  به ایدز است.

شایان ذکر است، این نانو دارو در سال ۹۳ به عنوان یکی از سه محصول برتر نانوی کشور در هفتمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو انتخاب شده است.

شرکت کیتوتک نیز محصولاتی چون خانواده سیلوسپت، پانسمان‌های نوین ترمیم زخم، پانسمان‌های ثانویه و جعبه‌های کمک‌های اولیه را در غرفه خود ارائه کرده است.

محلول ضدعفونی کننده موضعی سیلوسپت (SilvoSept) از فناوری نانونقره به منظور حذف ویروس، باکتری و قارچ‌ها استفاده می‌کند.
محصولات ضدعفونی کننده سیلوسپت (SilvoSept) شرکت کیتوتک برپایه فناوری نانونقره طراحی و تولید شده‌اند. این محصولات بدون الکل، بدون بو، بدون رنگ، فاقد سمیت سلولی و مورد تایید مراجع علمی است. از جمله مزایای این محصول نانویی می‌توان به، حذف محدوده وسیعی از باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک مانند ویروس HIV و هپاتیت ب، جلوگیری از خشکی دست به دلیل عدم استفاده از الکل، عدم وجود بوی بد، بدون رنگ بودن و عدم وجود لکه بعد از مصرف اشاره کرد.

این محصول در مصارف عمومی و ضدعفونی کنندگی انواع زخم‌ها، سوختگی‌های نوع اول، دوم و سوم، آماده‌سازی سطوح تحت جراحی، شستشوی دست در محیط‌های بیمارستانی (SilvoSept Hand Wash)، ضدعفونی کننده سطوح بیمارستانی (SilvoSept Floor Wash)، ضدعفونی کننده سطوح تجهیزات و ابزارآلات (SilvoSept Tools and Surfaces Cleaning) کاربرد دارد.

شرکت گلریز در هشتمین جشنواره فناوری نانو انواع دستمال‌های آنتی‌باکتریال تولید شده در این شرکت را عرضه داشته است.
به گفته کارشناس حاضر در غرفه شرکت گلریز، با توجه به اینکه دستمال‌های کاغذی معمولی آلودگی را به خود جذب می‌کنند و خود بعنوان عامل تکثیر این آلودگی‌ها در محیط خواهند بود، برای حذف این آلودگی‌ها از نانوذرات نقره در این دستمال‌های گلریز استفاده شده است و این دستمال‌ها دارای خاصیت آنتی باکتریال‌اند.

چینی‌های نانویی (چینی‌های ضد آب و ضد لک) از دیگر محصولات ارائه شده در این جشنواره است. این چینی‌ها که در صنایع چینی تقدیس تولید می‌شوند، با کمک نانو ذرات سیلیسی دارای یک سطح آبگریز است که هر گونه مایع را بر روی سطح به صورت قطره‌ای شکل می‌سازد و از پخش شدن مایعات بر روی سطح جلوگیری می‌نماید که در نهایت باعث شستشوی آسان ظرف می‌شود.

از دیگر شرکت های این بخش از هشتمین جشنواره فناوری نانو می‌توان به جلفا ارس، تریتا، ستاره تابان، نانومبنا و نانو‌الوند اشاره کرد.