جشنواره هشتم؛ تلاش برای رسوخ فناوری نانو در صنایع مختلف

در بخش صنایع شامل حوزه‌های کشاورزی، خودرو، انرژی نیروگاهی، آب و پلیمر هشتمین جشنواره فناوری نانو شرکت‌های آذر باتری، بهران فیلتر، زیست ابزار پژوهان، آرتاش‌کامپوزیت، نانو ساختار مهرآسا، نانوپوشش فلز، روانکار صنعت، پارسا پلیمر و پیام‌آوران نانوفناوری فردانگ

نانوکاویتاسیون جهت آرسنیک‌زدایی
شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر شرکت فعال در حوزه آب و محیط زیست حاضر در این جشنواره، سامانه نانوکاویتاسیون جهت آرسنیک‌زدایی از آب و سامانه الکترودیالیز انتخابی جهت نیترات زدایی از آب آشامیدنی را در غرفه خود به نمایش گذاشته است.
در سامانه نانوکاویتاسیون با استفاده از فشار بسیار بالا و همچنین بکارگیری نازل با طراحی ویژه٬ نانوحفراتی در داخل سیال ایجاد می‌گردد. این فرایند یک شبیه‌سازی از فناوری فراصوت است. از جمله کاربردهای این سیستم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    تولید سوخت‌های نانوامولسیونی با کارآیی بالا
•    توزیع نانوذرات در سیالات
•    پاستوریزاسیون سرد مواد غذایی
•    استریل نمودن مایعات خوراکی و آب
•    افزایش راندمان تقطیر نفت خام در تولید محصولات سبک
•    تصفیه روغن‌های خوراکی از کلسترول و چربی‌های اضافه و موم

آرترو، الکترود جوش
شرکت آرتاش کامپوزیت نیز محصولی به نام آرترو، الکترود جوش (نانو کامپوزیت مس – آلومینا) را در این جشنواره ارائه کرده است.
گفتنی است، آرترود نانوکامپوزیتی متشکل از آلیاژ مس و ذرات نانواکسید آلومینیوم (این روش در مقایسه با تکنیک‌های دیگر، بهترین اندازه ذرات و توزیع را دارد. اکسید آلومینیوم بسیار سخت و از نظر حرارتی پایدار است و قابلیت حل شدن در مس را ندارد. این ذرات در حالی باعث استحکام مس می‌شوند که در کاهش هدایت حرارتی و الکتریکی مس، کمترین تاثیر را دارد.
کاربردهای این محصول عبارتند از:
– الکترودهای جوشکاری نقطه‌ای
– نقطه تماس در جوشکاری زیر پودری
– دهانه تفنگ لحیم‌کاری
– شینه‌های هدایت جریان الکتریکی

نانو کولانت DZ
نانوکولانت DZ از جدیدترین محصولات تولیده شده در شرکت نانو پوشش فلز است که در این جشنواره نیز ارائه شده است.
به گفته یکی از کارشناسان این شرکت، نانو خنک کننده DZ، کلوئیدی است که حاوی نانوذرات فلزی است، هدایت الکتریکی و هدایت حرارتی از ویژگی‌های نانوکلوئیدهای فلزی بوده که به طور گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در اتومبیل‌های بنزینی، ماشین‌آلات کشاورزی، دیزل ژنراتور و سیستم‌های کولینگ نیروگاهی کاربرد دارد.

ParsaNano
شرکت پارسا پلیمر شریف فعال در زمینه ترکیبات پیشرفته پلیمری نیز محصولاتی با عنوان ParsaNano را در این نمایشگاه به بازدید کنندگان غرفه عرضه کرده است، ParsaNano 31312 یک نانوکامپوزیت پایه‌ی پلی‌پروپیلن کوپلیمر با ۶۰ درصد فیلر است. این محصول برای مواردی که دانسیته‌ی بالا، مدول بالا، پایداری ابعادی خوب، مقاومت شیمیایی و خواص عایق صدا کاربرد دارد طراحی شده است.
همچنین نانوکامپوزیت پایه PP با استحکام و چسبندگی رنگ عالی تولید شده در شرکت پارسا پلیمر شریف، نانوکامپوزیتی بر پایه‌ی پلی‌پروپیلن است که برای برآورده کردن نیازهای مشتری به مدول الاستیک، استحکام کششی، مقاومت ضربه و چسبندگی رنگ تولید شده است. این محصول برای قالب‌گیری تزریقی قطعات خارجی خودرو، به خصوص آن‌هایی که نیاز به رنگ شدن دارند، نظیر قالپاق مناسب است.

نانو فیلتر هوای خودرو
نانوفیلتر هوای خودرو، ساخت شرکت نانوساختار مهرآسا دارای یک لایه نانوالیاف روی سطح کاغذ فیلتر است که باعث افزایش نسبت سطح به حجم شده است. افزایش این نسبت باعث تاثیرگذاری بیشتر روی فرایند تصفیه هوای ورودی به موتور خودرو می‌شود. کاهش آلودگی هوا و کمک به بهبود سلامت جامعه مهمترین اثر استفاده از این نانوفیلترها است.

شایان ذکر است، این محصولات دارای تاییدیه نانو مقیاس از سوی ستاد توسعه فناوری نانو هستند.