چهار کشور در جشنواره هشتم خواهان نانوداروی ایرانی شدند

به گفته یکی از کارشناسان شرکت اکسیر نانو سینا، در مدت برگزاری هشتمین جشنواره نمایندگانی از کشورهای روسیه، مالزی، تاجیکستان و سوریه به این غرفه مراجعه داشته و پس از آشنایی با محصولات این شرکت به ویژه داروی نانویی ضد سرطان دوکسوزوم درخواست‌هایی در راستای ته

شرکت اکسیر نانوسینا یکی از شرکت‌های نانویی فعال در زمینه تولید دارو در کشور است. این شرکت توانسته با تجاری سازی محصولات نانویی خود به سود دهی مناسب برسد. سینا کورکومین و داروی سینا دوکسوزوم از بارزترین محصولات تولید شده در این شرکت است.
 
در هشتمیین جشنواره فناوری نانو این شرکت حضور داشته و توانسته در راستای معرفی هرچه بیشتر این محصولات به متقاضیان داخلی و خارجی بپردازد.

به گفته یکی از کارشناسان حاضر در غرفه این شرکت، در مدت برگزاری هشتمین جشنواره نمایندگانی از کشورهای روسیه، مالزی، تاجیکستان و سوریه به این غرفه مراجعه داشته و پس از آشنایی با محصولات این شرکت به ویژه داروی نانویی ضد سرطان دوکسوزوم درخواست‌هایی را در راستای تهیه این دارو داشته‌اند.

نانوداروی ضد سرطان دوکسوزوم در سال ۸۸ توسط محققان کشور برای نخستین بار تولید و از سال ۹۱ این نانودارو با نام تجاری «سینا دوکسوزوم» توسط شرکت اکسیرنانوسینا در کشور تولید و در بازارهای داخل و خارج عرضه شده است.

«سینا دوکسوزوم» با متوسط اندازه ذره‌ای حدود nm100 و با مکانیسم «افزایش نفوذپذیری و نگهداری» بافت تومورها را با ایجاد کم‌ترین عوارض جانبی مورد هدف قرار می‌دهد.

داروی ضد سرطان دوکسوروبیسین هیدروکلراید لیپوزومال (تزریقی ۲۰mg/10ml) یک گلیکوزید آنتراسیکلین از دسته آنتی‌نئوبلاست‌ها است که طیف فعالیت ضدتوموری وسیعی دارد.

با توجه به اندازه ذره‌ای نانولیپوزوم‌های ۱۰۰ نانومتری دوکسوروبیسین با پوشش پلی اتیلن گلیکول، آنها قادرند بطور انتخابی در بافت‌های توموری تجمع یابند زیرا جدار عروق بافت‌های طبیعی و سالم بدن نسبت به آنها نفوذپذیر نیست. بنابراین عوارض جانبی کمتری بخصوص در کاهش سمیت قلبی نسبت به فرم معمول دوکسوروبیسین هیدروکلراید دارند.

این نانو دارو از بین برنده سلول‌های سرطانی، کوچک‌کننده اندازه تومور، تاخیر در رشد تومور و افزایش طول عمر بیمار در بیماری‌های زیر است:
•    سرطان سینه متاستاز دهنده
•    سرطان تخمدان پیشرفته
•    مولتیپل میلوما
•    و کاپوسی سارکومای همراه در بیمارن مبتلا به ایدز

به گفته یکی ازکارشناسان این شرکت، تا پایان سال ۹۳ ،  ۱۳۰۰۰ ویال نانو داروی ضد سرطان سینا دوکسوزوم به ارزش ۴۸ میلیارد ریال در داخل کشور توسط این شرکت به فروش رسیده است. همچنین ۴۰۰ ویال از این نانودارو به ارزش ۱۰۰هزار دلار به خارج از کشور صادر شده است.

شایان ذکر است، این نانو دارو در سال ۹۳ به عنوان یکی از سه محصول برتر نانوی کشور در هفتمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو انتخاب شده است.