نانوکاتالیستی برای افزایش کارایی تولید صنعتی آمونیاک

شرکت کوانتوم اسفیر موفق به ارائه نانوکاتالیست جدیدی برای بهبود فرآیند تولید صنعتی آمونیاک شده است. با این نانوکاتالیست می‌توان کارایی تولید آمونیاک را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داد.

شرکت کوانتوم اسفیر (QuantumSphere) یکی تولیدکنندگان پیشرو در حوزه نانوکاتالیست برای صنایع شیمیایی صنعتی است. این شرکت اخیرا اعلام کرده خط تولید جدید خود را برای تولید نانوکاتالیست آهن موسوم به FeNIX به پایان رسانده است.
نانوکاتالیست آهن این شرکت برای بهبود فرآیند تولید آمونیاک ساخته شده است. تولید آمونیاک یک روش پرهزینه بوده که کارایی پایینی دارد. نانوکاتالیست شرکت کوانتوم اسفیر دارای مساحت سطحی بالایی بوده و به عنوان یک پوشش روی سطح کاتالیست تجاری آمونیاک قرار می‌گیرد. با این پوشش‌دهی، فعالیت و کارایی کاتالیست افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. تولید سالانه آمونیاک در جهان سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار است که با این روش می‌توان کارایی را در این فرآیند افزایش داد.
نتایج نشان می‌دهد که استفاده از این نانوکاتالیست موجب افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی ترخ تولید کاتالیست در راکتورهای تجاری شده که این به معنای افزایش ۱۰۰ میلیون دلار درآمد بیشتر در تولید آمونیاک است.
مات گریفت از مدیران این شرکت می‌گوید: « ما از این که موفق به ارائه این فناوری شده‌ایم بسیار خرسند هستیم. ما این نانوکاتالیست را طراحی و با حجم بالا تولید کرده و مورد آزمایش قرار دادیم. با استفاده از یک روش پتنت شده، موفق به کنترل ابعاد نانومقیاس این کاتالیست شدیم و توزیع آن را در سطح مورد نظر بهینه کردیم. همچنین ابزار پوشش‌دهی را برای لایه نشانی این نانوکاتالیست روی کاتالیست‌های رایج صنعتی ارائه کردیم.»
کیون ملونی مدیرعامل کوانتوم اسفیر می‌گوید: « توانایی ما در ارائه این فناوری و نانوکاتالیست‌های دیگر موقعیت ما را در بازار تثبیت می‌کند. نتایج موفقیت آمیز آزمون‌های صنعتی به همراه همکاری مشترکی که با دیگر شرکت‌ها انجام داده‌ایم موجب شده شرایط خوبی در بازار داشته باشیم. این فناوری می‌تواند موجب رشد بازار آمونیاک شود.»
کوانتوم اسفیر همکاری مشترکی با شرکت سوئیسی کسل اس ای (Casale SA) در این حوزه داشته است، شرکتی که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آمونیاک، اوره و متانول در جهان است.