ابزاری برای بهبود دقت تصویربرداری نانومقیاس از نمونه‌های گرم

یک شرکت تولیدکننده تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای تصویربرداری میکروسکوپی، ابزاری برای افزایش دقت تصویربرداری نانومقیاس با TEM ارائه کرده است که به کاربر اجازه می‌دهد تا با دقت بسیار بالا از نمونه گرم شده تصویربرداری کند. فناوری به کار رفته در این ابزار به

پروتوچیپس (Protochips) از محصول جدید خود موسوم به ادورا (Adura) رونمایی کرد. این دستگاه می‌تواند آنالیز گرمایی و یکنواختی پخش شدن گرما در سطح نمونه را در آزمایش‌های حرارتی درجا با دقت بالایی انجام دهد در حالی که میزان جابه‌جایی نمونه (دریفت) در اثر گرما در این روش به حداقل می‌رسد. با این روش میزان عملکرد میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) افزایش یافته و امکان تصویربرداری از نمونه‌ها در مقیاس نانومتری و اتمی با دقت بالایی فراهم می‌شود.
اساس این ابزار به شکلی است که دقت گرمایی و یکنواختی در سطح نمونه به حداکثر رسیده و کمترین جابه‌جایی نمونه در اثر حرارت اتفاق می‌افتد. به منظور انجام آزمون TEM با این ابزار، یک نگهدارنده نمونه به‌صورت ویژه طراحی شده که به کاربر اجازه می‌دهد تا آنالیز حرارتی و گرمایی را با دقت بالایی انجام دهد.
برای پخش شدن یکنواخت گرما در سطح نمونه، از یک غشاء سرامیکی اصلاح شده استفاده شده‌است. دومین قطعه به کار رفته در این ابزار، نگهدارنده ویژه آن است. این قطعات با توجه به نیاز مشتریان و نظرخواهی از آنها درباره نیازهای خود طراحی و ساخته شده است. برای مثال، این نگهدارنده به‌گونه‌ای طراحی شده تا از نظر مکانیکی پایدار بوده و الکترودهای آن از ثبات بالایی برخوردار باشد.
نتایج آزمون‌های انجام شده روی این ابزار نشان می‌دهد که مقدار جابه‌جایی نمونه در آن ۹۰ درصد کاهش یافته و میزان یکنواختی گرمایی در سطح نمونه ۹۹٫۵ درصد است و در نهایت امکان تصویربرداری با دقت گرمایی ۹۵ درصد فراهم شده‌است.
کیلی واتسون از مدیران این شرکت می‌گوید: « ما این فناوری را به‌صورت ویژه برای تصویربرداری درجا میکروسکوپی ارائه کرده‌ایم. محققان به روش‌ها و ابزارهایی با تکرارپذیری بالا نیاز دارند. برای این کار باید دما به‌صورت یکنواخت در سطح نمونه پخش شود.»