نانوحسگر قابل پوشیدن برای رصد علائم حیاتی بیمار

سایت NBIC- محققان موفق به ساخت نانوحسگر قابل پوشیدنی شدند که می‌تواند شرایط محیطی نظیر آلودگی‌ها را شناسایی کرده و همچنین برخی علائم حیاتی نظیر ضربان قلب را نیز رصد می‌کند. این نانوحسگر مجهز به یک نانوابزار تولید انرژی است که نیاز به باتری ندارد.

به گزارش سایت فناوری های همگرا (NBIC) اگر شما بخواهید که شرایط پیرامون خود را به صورت دائمی بررسی کرده و در صورت وجود آلایندگی آژیر خطر را به صدا در اورد نیاز به یک حسگر ویژه دارید. یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که احتمال ساخت چنین ابزاری وجود دارد.
پژوهشگران دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی موفق به ساخت حسگر قابل پوشیدنی شدند که می‌تواند گرما و حرکت بدن انسان را رصد کند و از شرایط عمومی بیمار اطلاعات مختلفی را ارائه کند.
ونا ویسرا و همکارانش با استفاده از فناوری‌نانو موفق به ساخت حسگر بسیار کوچک و قابل پوشیدن شدند که می‌تواند شرایط محیطی و همچنین علائم حیاتی فرد را رصد کند.
filereader.php?p1=main_a11a4ae80808086d4
این حسگر می‌تواند شرایط پیرامون را نظیر اوزون، منوکسیدکربن و دی‌اکسیدنیتروژن رصد کرده و علائم حیاتی نظیر ضربات قلب را نیز اعلام می‌کند. نتایج بدست آمده توسط این حسگر به صورت بی‌سیم به تلفن همراه منتقل شده و پزشک می‌توان این نتایج را بررسی کند.
هدف اصلی از ساخت این حسگر مراقبت از شرایط محیطی بیمار به ویژه کسانی نظیر بیماران قلبی است که نیاز به شرایط خاص دارند.
این گروه تحقیقاتی در حال توسعه ابزاری هستند که نیاز به باتری نداشته باشند و بتواند انرژی مورد نیاز خود را از حرکت بدن تامین کند و در واقع بی‌نیاز از منبع انرژی خارجی باشد. این گروه تحقیقاتی از تخصص‌های مختلف نظیر نساجی، شیمی، علوم کامپیوتر و پزشکی برای این کار استفاده کردند.
این گروه موفق به ساخت نانوابزاری شدند که قادر به ذخیره انرژی بوده و همچنین نانوحسگری بی‌نیاز از باتری ساختند که با پوشیدن می‌تواند شرایط بیمار را رصد کند.
حمایت مالی این پروژه برای تحقیق تا سال ۲۰۱۷ تامین شده و در صورت نیاز به مدت ۵ سال دیگر قابل تمدید است.