راهبرد جدیدی برای تولید لایه‌های نازک انعطاف‌پذیر

محققان موفق به ارائه راهبردی جدید برای ساخت لایه نازک انعطاف‌پذیر شدند که در آن امکان تازدن لایه‌های نازک شکننده نظیر اکسید قلع ایندیم نیز وجود دارد.

خواص شکنندگی شیشه‌ها یکی از بارزترین ویژگی آنها است. حتی شیشه‌های بسیار نازک (کمتر از یک دهم میلیمتر) که برای ساخت نمایشگرهای خمیده استفاده می‌شود نیز کاملا شکننده هستند. معمولا با نازکتر شدن هر جسمی، انعطاف‌پذیری آن افزایش می‌یابد.
پژوهشگران اخیرا موفق به ساخت قطعه الکترونیک گرافن با قابلیت خم شدن روی سطح کاغذ شده‌اند که می‌توان از آن در پیل‌های خورشیدی و باتری‌ها استفاده کرد.
داهلی یانگ کونگ استادیار دانشگاه یونسی می‌گوید: « استفاده از زیرلایه‌های بسیار نازک (کمتر یک یا دو میکرون ضخامت) برای ساخت پوست مصنوعی و حسگرهایی شبیه پوست ضروری هستند. چنین زیرلایه‌هایی برای استفاده در حوزه‌های دیگر نظیر نمایشگر به دلیل پایداری مکانیکی کم، مناسب نیستند. چنین زیرلایه‌های بسیار نازکی به راحتی چروکیده می‌شوند.»
این گروه تحقیقاتی نشان دادند که زیرلایه‌هایی نظیر پلاستیک و شیشه به راحتی می‌توانند به حالت و شکل قبلی خود بازگردند بدون این که دچار مشکل زوال ساختاری یا شکنندگی شوند. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان (“Glass and Plastics Platforms for Foldable Electronics and Displays” در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.
کانگ از محققان این پروژه می‌گوید: « ما این زیرلایه‌ها را به این منظور مهندسی کردیم که بتوان تاخوردگی را روی آنها انجام داد. با وجود این زیرلایه‌ها، فشار حاصل از تغییر شکل ساختاری تنها روی بخش نازک وارد می‌شود.»
براساس اظهارات محققان این پروژه هر ماده‌ای را می‌توان روی سطح این زیرلایه‌ها قرار داد و ادوات با کارایی بالا تولید کرد. حتی اکسید قلع ایندیم که یک ماده شفاف، رسانا و شکننده است را نیز می‌توان روی این زیرلایه‌ها قرار داد.
این که از یک زیرلایه بسیار نازک برای تازدن استفاده شود یک راهبرد بسیار جدید است که با استفاده از آن می‌توان حتی لایه‌های نازک شکننده را نیز تا زد.
با استفاده از این راهبرد می‌توان کل ساختار را دو بار تازد یک بار در جهت محور x و یک بار در راستای محور y که با این کار ابعاد محصول نهایی را می‌توان به یک چهارم کاهش داد.
این محققان اخیرا پتنتی در این خصوص ثبت کرده‌اند.