میکروابزار رهاسازی دارو، بدون درد و بی‌نیاز از تحریک خارجی

دانشمندان ماده جدیدی ساخته‌اند که در حین انبساط، دارو را آزاد می‌کند. این فناوری می‌تواند بر روی اقلام پوشیدنی اعمال شود و بدون نیاز به تحریک بی‌سیم و در حالی که فرد در حال زندگی عادی خود می‌باشد، دارو را بدون درد رهاسازی دهد.

محققان ماده جدیدی برای رهاسازی دارو ساخته‌اند که از یک لایه نازک کشسان تشکیل شده و با میکروپوشش‌های زیست‌سازگار پوشانده شده‌است. این میکروپوشش‌ها با ذرات حامل دارو پر شده‌‌اند که در طول زمان به میکروپوشش‌ها نفوذ می‌کنند. زمانی که ماده کشیده می‌شود، سطح بیرونی میکروپوشش افزایش می‌یابد و دارو به روی پوست انتقال داده‌شده و جذب می‌شود.
یونگ ژو مولف ارشد مطالعه و دانشیار مهندسی هوافضا و مکانیک در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در این رابطه اینگونه توضیح می‌دهد: « زمانی که میکروپوشش از چپ به راست منبسط می‌شود، از پایین به بالا نیز فشرده می‌شود. این فشردگی کمک می‌کند تا دارو به بیرون از میکروپوشش انتقال داده‌شود.»

filereader.php?p1=main_144cb8381aea8b7eb
در این مطالعه پژوهشگران طراحی خود را با استفاده از داروی ضد سرطان بر روی ملانوم‌ها ( تومور سیاه رنگ- مترجم) و حامل‌های ضد باکتری آزمایش کردند. بر اساس گفته‌های ژن گو دیگر مولف ارشد و دانشیار برنامه زیست‌پزشکی مشترک دانشگاه‌های ایالتی کارولینای شمالی و چاپل هیل( Chapel Hill) تیم در حال بررسی کاربردهای بالقوه این ادوات می‌باشد. او معتقد است که بیماران سوختگی، بیماران سرطانی و بیماران مبتلا به آرتروز همگی از این روش جدید سود می‌برند.
پروژه کارولینای شمالی یکی از تحقیقاتی است که در حال حاضر بر روی توسعه اقلام پوشیدنی حامل دارو در حال انجام است. سال گذشته، مجله Nature گزارش داد که دانشمندان دانشگاه آستین( Austin) یک ماده قابل‌انبساط طراحی کرده‌اند که می‌تواند دارو را برای بیماران صرع یا پارکینسون به صورت الکترونیکی رهاسازی دهد، ولی تیم مورد نظر هنوز بر روی کوچک‌سازی منبع تغذیه و انتقال‌دهنده اطلاعات کار می‌کند.
مزیت طراحی کارولینای شمالی در آن است که کاملا مکانیکی است و غیر از حرکات طبیعی بیمار نیاز به منبع تغذیه دیگری ندارد. ژو می‌گوید مواد خام مورد استفاده، نسبتا ارزان هستند. او اطمینان دارد که مقیاس پروژه می‌تواند افزایش یابد و در عین حال هم‌چنان هزینه به صرفه درآید.