امکان کنترل بیت‌های کوانتومی با استفاده از میدان الکتریکی

سایت NBIC: پژوهشگران استرالیایی موفق به ارائه روشی برای کنترل بیت‌های کوانتومی شدند. با این کار مسیر تجاری سازی محاسبات کوانتومی هموار می‌شود.

به گزارش سایت فناوری های همگرا (NBIC)، پژوهشگران دانشگاه نیوسوث‌ولز موفق شدند با استفاده از پالس‌های الکتریکی ساده، اطلاعات کوانتومی را در سیلیکون رمزگشایی کنند. این کار یک گام بزرگ در مسیر محاسبات کوانتومی است.
این گروه تحقیقات طی سال‌های گذشته روی ساخت کامپیوترهای کوانتومی کار کرده و در حال حاضر با این یافته جدید خود گامی مؤثر در مسیر توسعه این نوع کامپیوترها برداشته‌اند.
آندره مورالو و همکارانش از دانشکده مهندسی و مخابرات این دانشگاه موفق به ارائه روشی برای کنترل کامپیوترهای کوانتومی شده است. این گروه نشان دادند که یک کیوبیت همگرا، شبیه اسپین اتم فسفر، که برای غنی کردن سیلیکون استفاده می‌شود با استفاده از میدان الکتریکی قابل کنترل است. در این روش به جای استفاده از پالس‌های میدان مغناطیسی از میدان الکتریکی استفاده شده است.
مورالو می‌گوید: «در این روش با استفاده از میدان الکتریکی، ابر الکترون متصل به اتم تغییر داده شده که این کار منجر به تغییر شکل ابر الکترون می‌شود. با این تغییر شکل در ابعاد اتمی، فرکانس پاسخ‌دهی الکترون اصلاح می‌شود. بنابراین ما می‌توانیم بیت‌ها را برای استفاده در کامپیوتر کوانتومی به دلخواه انتخاب کنیم. در این روش انتخاب بیت مانند چرخش دکمه رادیو برای یافتن ایستگاه مورد نظر است. در این پروژه به جای دکمه از میدان الکتریکی استفاده می‌شود؛ میدانی که روی یک الکترود کوچک بالای هر اتم اعمال می‌شود.»
محققان این پروژه معتقداند که کلید اصلی موفقیت در این روش آن است که بیت‌ها زیر لایه‌ای نازک از سیلیکون خالص قرار دارد که حاوی ایزوتوپ سیلیکون ۲۸ است. این ایزوتوپ برخلاف ایزوتوپی که در سیلیکون به صورت طبیعی وجود دارد، کاملاً غیرمغناطیسی است؛ بنابراین بیت کوانتومی را تغییر نمی‌دهد.
نتایج یافته‌های محققان نشان می‌دهد که با استفاده از میدان الکتریکی می‌توان بیت‌های منفرد را در مقیاس کامپیوترهای کوانتومی کنترل کرد.