نانوساختار مبتنی بر فولرین برای بهبود پیل‌های خورشیدی

دو شرکت آلمانی با همکاری یکدیگر موفق به تولید نانوساختار جدیدی مبتنی بر فولرین شدند که برای تولید پیل‌های خورشیدی بسیار مناسب است. این ترکیب کارایی پیل را افزایش داده و مقاومت حرارتی آن را بهبود می‌دهد.

شرکت مرک کیگا ای (Merck KGaA) و نانوسی (Nano-C) اعلام کردند که محصول جدیدی از مشتقات فولرین برای استفاده در پیل‌های فتوولتائیک ساخته‌اند.
براساس اظهارات این گروه، این ترکیب جدید قادر است طول عمر و مقاومت حرارتی پیل‌های خورشیدی را بهبود داده و همچنین ولتاژ مدار باز آن را افزایش دهند. برای ساخت این ترکیب از حلال‌های زیست‌سازگار غیرهالوژنی استفاده کرده‌اند. این ترکیب جدیدی که مبتنی بر C60 است قادر است مشکلات زوال گرمایی را در پیل های خورشیدی رفع کند. با این ترکیب جدید که محققان مرک در آلمان ساخته اند، امکان تولید یک لایه فعال جدید برای پوشش‌های صنعتی فراهم شده است.
شرکت مرک از داشتن فرصت همکاری با نانوسی در این حوزه خوشحال است. با ترکیب فناوری پلیمر و فرمولاسیون های آن که در اختیار شرکت مرک است با مالکیت‌های فکری شرکت نانوسی در حوزه مشتقات فولرینی، فناوری جدیدی پا به عرصه ظهور گذاشته است که می‌تواند موقعیت هر دو شرکت را در بازار تثبیت کند.
این فناوری جدید می‌تواند به تولیدکنندگان پیل خورشیدی اطمینان دهد که امکان ساخت پیل‌های جدید فراهم بوده و می‌توان بازار آینده پیل‌های فتوولتائیک را با این فناوری تغییر داد. در نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵ میلان، در پاویون آلمان از پیل‌های خورشیدی استفاده شده که در آن از مواد ساخت شرکت مرک استفاده شده است. این مثالی از فناوری‌های جدیدی است که می‌تواند قابلیت‌های پیل‌های خورشیدی را بهبود دهد.
ویکتور وجینس مدیرعامل شرکت نانوسی میگوید: « نتیجه همکاری مشترک در این برنامه می‌تواند هزینه تولید مواد مبتنی بر فولرین را در پیل‌های خورشیدی کاهش دهد این در حالی است که پایداری این ترکیب از همتایان C70 خود بیشتر است. نانوسی مشتاقانه به دنبال همکاری با شرکت مرک است تا بتواند تولید این ترکیب را به صورت انبوه انجام داده و مسیر تجاری‌سازی آن را هموار کند.»
این پروژه نتیجه همکاری مشترک و استفاده مالکیت های فکری دو شرکت بوده و در نهایت نتیجه حاصل نیز به هر دو شرکت تعلق دارد.