همکاری مشترک روسیه و ارمنستان در حوزه انبیک

به گزارش مرکز راهبری فناوری های همگرا (nbic.isti.ir)، دو کشور روسیه و ارمنستان قصد دارند در حوزه‌های فناوری‌نانو، زیست فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی همکاری مشترکی داشته باشند. این خبر در حاشیه سمیناری که در شهر ایروان برگزار شد، منتشر شد.

براساس گفته‌های ناتالی کروچنکوف، از مدیران وزرات علوم و تحقیقات روسیه، دو کشور ارمنستان و روسیه قصد دارند فعالیت مشترکی در حوزه‌های نانو، بیو، فناوری اطلاعات و علوم شناختی انجام دهند. این خبر در سمیناری که اخیرا در شهر ارمنستان برگزار شده اعلام گردید.

کروچنکوف می‌گوید: « نتایج این همکاری مشترک می‌تواند برای ارتقاء فناوری‌های روسی استفاده شود و همچنین در بازار ارمنستان مورد استفاده قرار گیرد.»
برای مثال، دو کشور قصد دارند تا روی آلیاژ منحصر به فردی کار کنند که به جراحان اجازه می‌دهد تا با کمترین آسیب و زخم به بدن، فرآیند جراحی را پیش ببرند. کروچنکوف می‌افزاید: «ما قصد داریم این ابزارهای جدید را به بازار ارمنستان ارائه کنیم تا در نهایت موجب ارتقاء بخش پزشکی این کشور شود. ما مایل هستیم که جراحان ارمنستانی از این ادوات در عمل‌های جراحی استفاده کنند.»
کروچنکوف در ادامه می‌افزاید: بعد از پذیرش ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فرصت‌های تازه‌ای برای استفاده از حمایت‌های مالی در پروژه‌های مشترک فراهم می‌شود؛ پروژه‌هایی که میان محققان روسی و ارمنی تعریف می‌شود. او این روز را روز بزرگی برای طرفین می‌داند که فرصتی برای ارتقاء علم و فناوری دو کشور فراهم شده و امکان تبدیل فناوری به محصول و وارد شدن آن به بازار فراهم آمده است.
این رویداد که به میزبانی آکادمی ملی علوم ارمنستان  و با حمایت مرکز علم و فرهنگ روسیه در ایروان برگزار شد، یک فرصت مشترک برای وزارت علوم و آموزش روسیه، موسسه ایالتی استیل و آلیاژ مسکو و مرکز ملی کارآفرینی و نوآوری ارمنستان است.
این همکاری مشترک موجب به ثمر نشستن محصولات تولید شده توسط موسسه‌ها و شرکت‌های کارآفرین روسی می‌شود. در این سمینار متخصصانی از کشورهای مختلف به گرد هم آمده و با ارائه آخرین دستاوردهای خود در قالب مقاله، فیلم و پوستر به تبادل نظر در این حوزه پرداختند..