ساخت نانوماشین مبتنی بر DNA برای شناسایی بیماری

سایت NBIC: محققان با استفاده از DNA موفق به ساخت نانوماشینی شدند که می‌توان از آن برای شناسایی آنتی‌بادی استفاده کرد. این گروه به دنبال بهبود حساسیت و کوچک‌سازی این نانوماشین برای قرار دادن آن در تلفن همراه هستند.

به گزارش سایت فناوری های همگرا (NBCI)، روش‌های فعلی برای تشخیص آنتی‌بادی بسیار کند و آهسته است؛ بنابراین برای شناسایی آلودگی با HIV این روش‌ها چندان مناسب نیستند. اخیراً یک نانوماشین مبتنی بر DNA ساخته شده که می‌تواند این فرآیند را در حد چند دقیقه کاهش دهد.
این نانوماشین‌ مبتنی بر DNA به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که بتواند به یک آنتی‌بادی ویژه در بدن متصل شود. این نانوماشین در سیالات بسیار پیچیده بدن نظیر خون که تراکم بالایی دارد نیز قابل استفاده است. با این نانوماشین می‌توان آنتی‌بادی‌های موجود در بدن را هدف قرار داد. با اتصال این ساختار با آنتی‌بادی، تغییراتی در ساختار آنتی‌بادی به وجود می‌آید که در نهایت، قابل شناسایی با دستگاه‌های طیف‌سنجی هستند.
در حال حاضر از روش‌های کاغذی و گرانقیمت استفاده می‌شود که بسیار پیچیده بوده و ساعت‌ها زمان نیاز دارد. در حالی که این روش جدید در مدت ۵ دقیقه نتایج را ارائه می‌کند.
هر قدر زمان تشخیص بیماری توسط پزشک سریع‌تر باشد، فرآیند درمان اثربخش‌تر خواهد بود. علاوه براین، این نوع نانوماشین‌ها می‌توانند به سادگی به‌گونه‌ای اصلاح شوند که قادر به تشخیص آنتی‌بادی‌های مختلف باشند.
والی بلیس، از محققان دانشگاه مونترال، می‌گوید: «ماژولی که ما طراحی کرده و ساخته‌ایم مزایای زیادی نسبت به سیستم‌های فعلی در شناسایی آنتی‌بادی‌ها دارد. این روش بسیار سریع بوده و نیاز به مواد شیمیایی خاصی ندارد. از این فناوری می‌توان در حوزه‌های مختلف از تشخیص گرفته تا تصویربرداری استفاده کرد.»
این گروه تحقیقاتی امیدوارند که این فناوری در آینده بتواند به‌گونه‌ای توسعه یابد که دقت و حساسیت آن افزایش یابد. برای مثال، بتوان از آن در تلفن‌های همراه استفاده کرد. سایمون رانالو، از محققان دانشگاه رم، می‌گوید: «با توسعه این فناوری و کوچک‌سازی آن، هر کسی می‌تواند از این فناوری استفاده کند. ما در حال کار روی این ایده هستیم و امیدواریم این کار بتواند شرکت‌های فعال در حوزه تشخیص طبی را وارد این حوزه کند.»