ساخت بلندگو با استفاده از نانولوله کربنی

پژوهشگران با استفاده از نانولوله‌های کربنی موفق به ساخت بلندگویی شدند که با گرم شدن، صدا تولید می‌کند. این بلندگو قادر به تولید صداهایی است که برخی از آنها توسط گوش انسان قابل شنیدن نیست. از این فناوری می‌توان برای یخ‌زدایی شیشه خودرو نیز استفاده کرد.

دو محقق از دانشگاه صنعتی میشیگان در آمریکا، جایزه نمایشگاه SAE را از آن خود کردند. این دو محقق برای ساخت بلندگوهای مبتنی بر نانولوله کربنی و ارائه آن در نمایشگاه و کنفرانس Noise and Vibration به این جایزه دست یافتند.
هر چند این یافته محققان هنوز در مراحل اولیه قرار دارد اما درصورت توسعه این فناوری، کاربردهای متعددی می‌توان برای آن متصور بود. برای مثال، از این فناوری می‌توان برای ساخت بخش یخ‌زدایی بال هلیکوپتر یا فیلامنت‌های یخ‌شکن شیشه خودرو استفاده کرد.
برای ساخت این بلندگو می‌توانید ساختاری را تصور کنید که از یک لایه تفلن و دو میله مسی استفاده شده که یکدیگر را در بر گرفته‌اند. با عبور هوا از میان این دو میله، صدایی ایجاد می‌شود. تکان دادن این ساختار در هوا نیز می‌تواند موجب تشکیل صدا شود.
در این ساختار جدید، محققان از نانولوله کربنی استفاده کرده‌اند. نانولوله‌ها با سرعت بالایی در حدود یکصد هزار بار در هر ثانیه سرد و گرم می‌شوند در حالی که ورق پلاتین با ضخامت ۷۰۰ نانومتر تنها ۱۶ بار در ثانیه سرد و گرم می‌شود.
گرم و سرد شدن نانولوله‌ها موجب انبساط و انقباط هوای اطراف نانولوله شده و این تغییر وضعیت مولکول‌های هوا، ایجاد موج صدا می‌کند.
بونان از محققان این پروژه می‌گوید: « بلندگوهای معمولی از لوله‌های مارپیچ برای تولید صدا استفاده می‌کنند که فیزیک تولید صدا در آنها کاملا متفاوت از این بلندگوهای نانولوله‌ای است.»
به دلیل این فیزیک متفاوت، نانولوله‌های کربنی می‌توانند صداهایی تولید کنند که برای گوش‌های ما قابل شنیدن نیست. این گروه به دنبال استفاده از این فناوری برای حوزه‌های مختلف هستند.