نقاط کوانتومی برای بهبود کارایی و کاهش مصرف LED

محققان با استفاده از روشی جدید موفق به تولید سیستم‌های روشنایی LED شدند که کارایی بالاتری داشته و مصرف انرژی آنها نصف لامپ‌های رشته‌ای و کم مصرف فعلی است. در این LEDها از نقاط کوانتومی استفاده شده است.

یافته‌های اخیر محققان دانشگاه ایالتی اورگان در حوزه نقاط کوانتومی می‌تواند منجر به تولید نسل جدید سیستم‌های روشنایی LED شود. این LEDها قادراند نور سفید ایجاد کنند در حالی که در ساختار آنها از مواد سمی کمتری استفاده شده و هزینه تولید آنها بسیار کم است.
این گروه تحقیقاتی موفق به ارائه روشی ارزان، زیست‌سازگار برای تولید سیستم‌های روشنایی حالت جامد با عملکرد بالا شدند که موجب می‌شوند صورتحساب برق مشترکان تا نصف کاهش یابد. این فناوری را می‌توان برای تولید نمایشگرهای کامپیوترها، تلفن‌های همراه و تلویزیون‌ها به کار برد.
کلید اصلی در این فناوری استفاده از یک راکتور شیمیایی جریان مستمر و همچنین گرمادهی ماکروویوی است که شباهت زیادی به فرآیند موجود در آون‌های تجاری آشپزخانه‌ای دارد. نتایج این پژوهش در نشریه Journal of Nanoparticle Research منتشر شده است.
سیستم جریان مستمر بسیار سریع، ارزان و کارا بوده که هزینه تولید را کاهش می‌دهد. فناوری گرمادهی ماکروویو تا پیش از چالشی داشته که استفاده از آن در این نوع سیستم‌ها را محدود کرده است.
راهبرد ماکروویو را می‌توان برای توسعه نانوذراتی که ابعاد و شکل مشخصی دارند به کار برد.
جرج هرمن از محققان این پروژه می‌گوید: « فناوری‌ها و محصولات مختلفی وجود دارند که در انها می‌توان از نقاط کوانتومی استفاده کرد. یکی از آنها استفاده در بهبود سیستم‌های روشنایی LEDها است. ما موفق شدیم با استفاده از این فناوری LEDهایی با کارایی بالا برای تولید نور سفید تولید کنیم. در این فناوری از مواد غیرسمی استفاده شده که در نهایت موجب کاهش پسماند شده است که با این کار هم هزینه‌های تولید کاهش یافته و هم محیط زیست محافظت می‌شود.»
در حال حاضر در برخی از LEDهای موجود در بازار از کادمیم استفاده می‌شود که فلز سمی است اما در این پروژه محققان از ایندیم دی‌سلنید استفاده کرده‌اند که بسیار کارایی بالاتری دارد.
معمولا با کنترل ابعاد نقاط کوانتومی می‌توان رنگ تولید شده را نیز کنترل کرد که این کار بسیار پرهزینه است. در این روش محققان روشی ارزان برای تولید نقاط کوانتومی در حجم انبوه ارائه کردند که می‌تواند هزینه تولید را کاهش دهد.