استفاده از نانوذرات در تولید صنعتی پروفیل‌های درب و پنجره ایرانی

شرکت دنیای پروفیل پی وی سی غرب، اقدام به تولید و عرضه‌ی صنعتی پروفیل‌های درب و پنجره نموده است. پروفیل‌های تولیدی این شرکت، که با نام تجاری کایکو به بازار عرضه شده‌اند، از برتری‌هایی همچون مقاومت بالاتر در برابر ضربه و تابش اشعه‌ی ماوراء بنفش نسبت به نمون

پروفیل‌های یو پی وی سی (UPVC)، به علت ویژگی‌هایی همچون ماندگاری بالا، کارایی و فرم پذیری آسان، انبساط حرارتی پایین، جلوگیری از هدر رفت انرژی و غیر قابل اشتعال بودن، گزینه‌ی مناسب‌تری نسبت به پروفیل‌های فلزی و چوبی برای استفاده در ساختمان‌های امروزی هستند. با این حال وجود مسائلی همچون شکنندگی و کاهش رنگ در برابر تابش اشعه‌ی ماوراء بنفش، استفاده از این مواد را با مشکلاتی همراه کرده است.
شرکت دنیای پروفیل پی‌ وی‌ سی غرب، طی همکاری با شرکت دانش بنیان آریا پلیمر پیشگام، اقدام به تولید صنعتی پروفیل‌های یو پی وی سی با خواص بهبود یافته کرده است. استفاده از بسته‌های افزودنی‌ نانویی در تولید این محصول، باعث تقویت مقاومت به ضربه پذیری این پروفیل‌ها تا ۳/۸ برابر و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر تابش اشعه‌ی ماوراء بنفش گردیده است.
مهندس علی سرلک، مدیر بخش تحقیق و توسعه، در توضیح تولید این محصول گفت: «ما با هدف ایجاد تفاوتی عمده‌ از نظر کیفی در صنعت تولید یو پی وی سی، با همکاری شرکت آریا پلیمر پیشگام، قدم در مسیر استفاده از افزودنی‌های نانو در تولید این محصولات گذاشتیم. این امر منجر به دستیابی به کیفیت و ویژگی‌های منحصر در محصول‌ نهایی شد که در نهایت رشد قابل قبولی در بازاریابی و فروش محصول را به دنبال داشته است.»
مهندس سرلک در ادامه اضافه کرد: «استفاده از افزودنی نانو ضمن امکان دست یابی به خواص مناسب، نیاز به استفاده از مقاوم ساز ضربه‌ای را، که قبلاً در فرمول ساخت استفاده می‌شد، کاهش داده است. این امر باعث شده تا ضمن بهبود خواص مدنظر محصول، از افزایش شدید قیمت جلوگیری شود. در نهایت تنها با ده درصد افزایش قیمت، محصولی با کیفیت بسیار بالاو قابل رقابت با محصولات خارجی تولید شد که در مقایسه با نمونه‌های خارجی بسیار به صرفه‌تر است.»
در خصوص تأثیر استفاده از نانوذرات در تغییر خواص نهایی باید گفت که نانو ذرات با توجه به ویژگی سطح به حجم بسیار بالایی که دارند، از طریق مکانیسم حفره‌سازی انرژی رشد ترک‌ها را مصرف می‌کنند و مانع ایجاد ترک در پروفیل می‌گردند. این مسأله باعث افزایش مقاومت ضربه در پلیمر و تقویت خواص شکنندگی می‌شود.
شرکت دنیای پروفیل پی وی سی غرب تا کنون موفق به دریافت تأییدیه نانو مقیاس از ستاد توسعه‌ی فناوری نانو، استاندارد ملی ایران و استاندارد CE اروپا برای محصول خود گردیده است.